Pendler: Jeg tager et tidligere tog for at få en siddeplads

Pendler vælger tidligt tog for at undgå pladsmangel Foto: NetAvisen
Pendler vælger tidligt tog for at undgå pladsmangel
Foto: NetAvisen

Fyldte tog, ingen sidepladser og ømme ben. Det er virkeligheden for mange pendlere, der ikke får siddepladser på lange strækninger til og fra arbejde. Nye tal fra Danmark Statistik viser, at antallet af togrejsende er steget med 2,6 pct. i sidste kvartal af 2013.  Og det skaber trængsel.

Fakta om togpassagerer:

  • Af fjerde kvartal i 2013 steg antallet af togrejsende med 3 procent
  • Der var i alt 70 millioner rejsende
  • Samlet for hele året var der 262 millioner rejsende
  • Det er stigning på 2 procent på årsbasis

Kilde: Danmarks Statistik

Jan Søgaard er pendler på sit 18. år. Efter DSB valgte at ændre i ruterne i januar, har han taget toget fra Ringsted Station kl. 05.40.

– Jeg tager toget kl. 05.40, fordi jeg ved, at det er muligt at få en siddeplads i det tog. Jeg har snakket med min pendlergruppe, hvoraf mange af dem tager toget kl. 06.40. Jeg ved fra dem, at det er umuligt at få en siddeplads i det tog. Allerede ved Ringsted Station er det fyldt, siger han.

Læs også: Flere togpassagerer kan give bagslag

Jan Søgaard har et flexjob. Derfor vælger han at tage et tidligere tog på arbejde. På den måde kan han også tage et tidligere tog hjem og undgå de propfyldte tog.

 Vi er i øjeblikket i forhandling om leje eller køb af nye toge. Det andet er, at vi har nogle toge, som ikke er blevet klargjort endnu. I takt med, at de bliver gjort klar og kommer i drift, så kommer der også flere pladser”
Tony Bispeskov, informationschef for DSB

Gennem sine mange år som pendler, har Jan Søgaard mødt mange, der fravælger togene.

– Jeg har snakket med nogle, jeg har taget toget med, som forsøger sig som pendlere. Allerede efter en uge vælger de togene fra igen, fordi der simpelthen ikke er plads. De får ikke noget ud af at tage toget, når de ikke engang kan få en siddeplads, siger han.

Jan Søgaard mener, at en løsning på problemet kunne være, at DSB indførte flere dobbeltdækkertog.

Dobbeltdækkere ikke altid en mulighed

Det er dog ikke altid en mulighed. Hos DSB har man bemærket det stigende antal af togrejsende, og de er bevidste om, det skaber problemer med pladsmangel.

Det siger Tony Bispeskov, informationschef for DSB.

– Det er selvfølgelig noget, der bliver taget alvorligt. Men der er en overordnet ramme for, hvor mange tog, der kan være på de tidspunkter, hvor der opleves mangel på siddepladser. Uanset om vi havde alle tog i verden, så ville der stadig være en ydergrænse for, hvor mange tog, vi kunne sætte sammen. Det skyldes blandt andet perronens længde og togenes trækkraft, siger han.

Læs også: Ros og skældud til DSB på Twitter

Informationschefen mener dog ikke, at det er antallet af rejsende, der er problemet.

– Debatten skal også ses i lyset af, at rigtig mange tog kører med plads til alle. Der er nogle enkelte tog på strækninger, hvor der er flest pendlere, hvor man oplever pladsmangel. Antallet af togrejsende ændrer sig meget, og jeg er sikker på, at vi kan løse den opgave til rigtig mange kunders tilfredshed, siger han.

Tony Bispeskov tilføjer, at DSB kører med alle de tog, de har til rådighed. Desuden sætter de dobbeltdækkere ind på de strækninger, hvor der er mest optimalt at have dem. De har bare ikke nok toge til, at alle kan få en plads til enhver tid på samtlige strækninger.

DSB arbejder i øjeblikket med at få skaffe flere sæder til de mange togrejsende.

– Vi er i øjeblikket i forhandling om leje eller køb af nye tog. Det andet er, at vi har nogle tog, som ikke er blevet klargjort endnu. I takt med, at de bliver gjort klar og kommer i drift, så kommer der også flere pladser, siger han.

DSB’s alternativer

DSB har dog et par råd med på vejen for dem, der gerne vil undgå at stå oppe i togene.

– Inde på vores hjemmeside er det muligt at se, hvilke afgange har flest passagerer. Kunderne kan derved vælge en alternativ afgang før eller efter de tidspunkter, hvor der er rigtig mange togrejsende, siger han.