RADIO: Spilindustrien overser blinde gamere

52-årige Kim Preuthun spiller computerspillet Crazy Party, som han selv har været med til at oversætte til dansk.
Foto: Albert Nyeland

Af Albert Jonathan Nyeland, Magnus Verner Kampmann og Maja Kylling Bærenholdt

Gamere med et synshandicap er en overset målgruppe i spilverden. Langt de fleste videospil bliver lavet til seende mennesker, og så bliver det svært for mennesker med synshandicap at være med i fællesskabet.

Det mener Thomas Vigild, der er spilekspert og underviser i spiludvikling på Vallekilde Højskole. Han tror, at spilindustrien ikke har interesse i at investere i spil for synshandicappede.

– Det skyldes, at spilindustrien ikke kan se, at målgruppen er stor nok. Man vil gerne forsøge at lave spil så bredt som muligt, når man satser så mange penge på det.

Spilindustrien er med andre ord blevet for profitfokuserede til, at spiludviklere tør satse på spil til synshandicappede, mener Thomas Vigild.

– Det er en risikovillighed, som spilbranchen mangler. Det er et spørgsmål om, at spilindustrien skal gøres opmærksom på, at synshandicappede også er en målgruppe, der spiller spil, siger Thomas Vigild.

Vi har besøgt Kim Preuthun fra Ballerup, der gamer i blinde. Hør hvordan det gik.

De færreste ved at blinde gamer

At blinde overhovedet spiller videospil, er der ikke mange, der ved.

Det fortæller Søren Jensen, der er medstifter af projektet ”Cool for the Blind”, en online  platform for synshandicappede.

– Der er mange udviklere inden for spilbranchen, der ikke har den fjerneste anelse om, at det kan lade sig gøre. Og når blinde og svagtseende heller ikke ved, at det kan lade sig gøre, så er efterspørgslen der heller ikke, fortæller han.

Ifølge Søren Jensen er der mange andre målgrupper med handicap, der er blevet inkluderet i spilverdenen. Men de synshandicappede må vente lidt endnu.

– Synshandicappede er den sidste handicapgruppe, som nu er ved at blive inkluderet inden for tilgængelighed til mainstream spil.

Spil bygger bro mellem seende og blinde

Når synshandicappede mennesker ikke bliver inkluderet i spilverdenen, mister de også adgangen til et stort, socialt netværk. Forskere fra Holland har tidligere peget på, at netop online spille-netværk kan spille en meget vigtig rolle for, at man kan få opfyldt et basalt, menneskeligt behov; nemlig følelsen af at høre til i et fællesskab.

Mennesker med synshandicap i Danmark

  • Der er ca. 1.800 blinde og svagtsynede børn og unge i aldersgruppen 0-18.
  • Ca. 65.000 danske borgere lever med et synshandicap af varierende sværhedsgrad
  • Da vi ikke registrerer mennesker med handicap i Danmark, er tallene baseret på skøn

Kilde: Danske Blindesamfund

Søren Jensen fra Cool for the Blind mener, at det er rigtig vigtigt for synshandicappede at have adgang til de sociale fællesskaber, som computerspil kan skabe.

– Det er rigtig ærgerligt, at udbuddet ikke er særlig stort, fordi spil kan være vigtige på mange punkter. Både i forhold til ens fritidsinteresse, men også i forhold til mental sundhed, og i forhold til at være social med andre. Det er jo rigtig meget med til at inkludere folk i forskellige former for netværk, både fysiske netværk, men også online netværk, fortæller han.

52-årige Kim Preuthun, der mistede synet som et-årig, mener, at det ville skabe større glæde for synshandicappede mennesker, hvis de blev inkluderet i de computerspil, som seende gamere kan spille.

Kim Preuthun, som bor i Ballerup, kender dog allerede til de sociale fællesskaber, som computerspil kan skabe. Han spiller et lydspil, der hedder Crazy Party, som han selv har været med til at oversætte fra engelsk til dansk, så flere af dem, han kender, som også har et synshandicap, kan være med.

– Vi er flere, der gamer sammen, og det er rigtig hyggeligt. I Crazy Party kan man være rigtig mange mennesker sammen, men hver for sig. Vi har rigtig tit nogle kampe kørende omkring kl. 20, fortæller han.

Dog ville Kim Preuthun gerne kunne spille nogle flere af de “mainstream” spil på markedet.

– Jeg kunne godt tænke mig, at spillene kunne spilles af seende og af blinde sammen. På den måde kunne man udligne nogle af de skel, der er. Så hvis man kunne udvikle World of Warcraft, så blinde også kunne være med, så kunne det være rigtig fedt, fortæller han.

Spilindustrien skal råbes op

Ifølge Thomas Vigild er det nødvendigt, at der bliver sat nogle krav til spiludviklerne om, at den synshandicappede målgruppe skal inkluderes.

Og skal et spil fungere for alle, må det laves, så det imødekommer de styrker, som synshandicappede har.

– Man må vende det til nogle andre ting, så synssansen bliver ligegyldig. I stedet kan man fokusere på høresansen eller følelsessansen, siger Thomas Vigild.

Netop dét forsøger de faktisk på i virksomheden Blinding Vibes. De er i gang med at udvikle en handske til mennesker med synshandicap, der kan bruges til at spille computerspil. Det fortæller Emil Desler Sommer, der har været med til at udvikle handsken.

– Det, vi laver hos Blinding Vibes, er at udvikle en handske, som bruger haptisk feedback, som er vibrationer, der gør det muligt for blinde at spille videospil. Vi omsætter det visuelle til vibrationer. Vi har store ambitioner om at nå til de mainstream spil, som seende spiller i dag, som Counter Strike og Fortnite, fortæller Emil Desler Sommer.

Sådan gjorde vi: Efter kontakt til Dansk Blindesamfund, fik vi kontakt til Kim Preuthun. Efter interviewet hjemme hos Kim i Ballerup, tog vi efterfølgende kontakt til de andre kilder, for at bygge vores historie.