Restaurant mister glad smiley – “sort snavs og fødevarerester af ældre dato”

En mellemfornøjet smiley som kan blive givet af Fødevarestyrelsen. FOTO: Fødevarestyrelsen
En mellemfornøjet smiley, som kan blive givet af Fødevarestyrelsen. FOTO: Fødevarestyrelsen

Er du en af dem, der nyder et mexicansk måltid fra VACA i Hellerup? Så har du måske lagt mærke til, at restauranten har fået udskiftet sin glade smiley i sidste uge.

Det var efter en anonym forbrugerhenvendelse, at Fødevarestyrelsen tog på kontrolbesøg hos VACA i Hellerup. I rapporten fremgår det, at der er fundet “sorte plamager af formodet skimmel” og  “ansamlinger af snavs, snavset væske og fødevarerester”.

Morten Larsen, Direktør for VACA, lægger sig fladt ned.

– Det er jo noget skidt, for det er et sted, hvor vi en gang om ugen som minimum bør få gjort rent ordenligt.

Morten Larsen tilføjer, at de på restauranten er opmærksomme på situationen, og at de allerede er i gang med at finde ud af, hvordan de skal rette op på den.

– Vi har fået en ny køkkenansvarlig, som starter her sidst på måneden, og jeg håber det hjælper. Det er en med en uddannelse, der er i orden, en kokkeuddannelse, som har styr på hygiejne”

LÆS OGSÅ:Fødevaresikkerhed: Københavnerbutikker sjusker med dit fredagsslik

 

Fordelingen af sure smileyer i procent uddelt de seneste 5 år er stort set uændret

2019: 3,08%
2020: 3,9%
2021: 3,82%
2022: 3,62%
2023: 3,07%

Hvad skal der til for at miste sin glade smiley

Birk Sebastian Kotkas, presserådgiver hos Fødevarestyrelsen, forklarer, hvad der skal til for at miste en glad smiley

– Hvis man vurderer, at det er noget, der burde være styr på, og at det kan være et problem for fødevaresikkerheden, eller for kommunikationen til forbrugerne, så kan det være, at man får enten en mellem glad eller den helt sure smiley.

Restauranterne kan godt få en løftet pegefinger efter et kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen, men det behøver ikke altid ende i en sur smiley

– Hvis det er en meget lille ting, som man vurderer ikke er alvorlig for fødevaresikkerheden, kan man give det, der hedder en bagatelovertrædelse. Så siger man, at det skal de få ordnet, men I kan godt beholde jeres glade smiley. Så står det bare i rapporten, så de kan nå at få rettet op på det til næste gang, forklarer Birk Sebastian Kotkas.

Efter en restaurant har haft besøg fra Fødevarestyrelsen, hvor der er blevet givet en sur eller en mellem smiley, så laver de en opfølgning hurtigt efter, fortæller presserådgiver hos Fødevarestyrelsen Birk Sebastian Kotkas.

– Det er indenfor et par måneder. Lidt forskellige hvor lang tid der lige går, men det er relativt hurtigt”

Sådan gjorde vi: Journalisten fandt en kontrolrapport fra Fødevarestyrelsen og kontaktede herefter Direktøren i VACA og Fødevarestyrelsen

Leave a Reply

Your email address will not be published.