På Rigshospitalets gange er der i disse dage ekstra høj aktivitet blandt de hvide kitler. Læger og sygeplejersker forbereder sig nemlig på, at et omfattende it-system ved navn Sundhedsplatformen går i luften på Rigshospitalet, der også omfatter Glostrup Hospital.
Her prøver man især at undgå de fejl, systemet allerede har voldt Herlev og Gentofte Hospital, som var de første, der blev koblet på Sundhedsplatformen tilbage i maj 2016.
Sundhedsplatformen
- Sundhedsplatformen er en elektronisk patientjournal, hvor læger og sygeplejersker fremover skal dokumentere deres arbejde.
- Patienter kan logge på systemet med NemID via internettet og følge deres egen behandling.
- Systemet blev for første gang indført på Herlev og Gentofte Hospital den 21. maj 2016.
- Sund
Vicedirektør på Rigshospitalet Susanne Poulsen erkender vigtigheden i, at Rigshospitalet tager deres forholdsregler overfor systemet.
– På Rigshospitalet har vi haft rigtig meget opmærksomhed på, at der ikke skal ske de samme fejl, når vi går live med systemet. Vi har arbejdet på højtryk for at få det meget mere klart i forhold til, hvad det var dengang (på Herlev og Gentofte Hospital red.), siger hun.
Hun vurderer, at man har lært rigtig meget af det, der er sket på Herlev og Gentofte Hospital.
Her modtog man allerede de første to uger 9.000 meldinger om fejl i it-systemet. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Region Hovedstaden, som blev offentliggjort den 7. juni 2016.
Læs også: Splinternyt dansk sundhedssystem plages af fejl: Får over 700 fejlmeldinger om dagen
Det bliver ikke problemfrit
Formand for Rigshospitalets Overlægeråd Fin Biering-Sørensen er enig i, at Rigshospitalet er bedre rustet.
Han mener, at de ansatte på Herlev og Gentofte Hospital har fanget mange af systemets udfordringer.
– Vi er heldigvis klart bedre forberedt, end man har været i stand til at være, da Sundhedsplatformen gik i luften på Herlev og Gentofte Hospital, siger formanden.
Han understreger dog, at det ikke betyder, at systemet bliver problemfrit.
– Vi vil selvfølgelig få nogle nye udfordringer, som ikke er set før, og det vil klart kunne give anledning til frustration og ærgrelse, siger han.
Læs også: Overlæger frygter fejlfyldt it-system på Rigshospitalet
Han har sammen med Susanne Poulsen og andre fra ledelsen aftalt, at der skal være en åben kommunikation omkring fejl og utilsigtede hændelser, så der efterfølgende kan findes løsninger, hvis der opstår problemer.
Kurser skal ruste ansatte
På Rigshospitalet forsøger man at skabe tryghed blandt de ansatte. Her har 9.000 ansatte allerede været på kurser de sidste otte uger.
– Vores opgave er selvfølgelig at sikre, at vores medarbejdere er uddannede, så de kan bruge Sundhedsplatformen, siger vicedirektør Susanne Poulsen.
Hun understreger, at man slet ikke kan bruge it-systemet uden at være uddannet i det.
Superbrugere hjælper
Udover kurserne er 1.200 af Rigshospitalets ansatte blevet udnævnt til såkaldte superbrugere. Superbrugerne er dedikerede ansatte, som har fået ekstra kurser i platformen.
Deres opgave bliver at støtte de øvrige ansatte, så de kommer bedre ind i systemet.
Fin Biering-Sørensen er fortrøstningsfuld.
– Vi har fået bedre superbrugere, uddannelsesmaterialet er blevet bedre, og vi har deres erfaringer (Herlev og Gentofte Hospital red.) at trække på. Så derfor ser vi på det med spænding og lidt større fortrøstning, end vi gjorde for noget tid siden, siger han.
Også superbrugere fra Herlev og Gentofte Hospital, som allerede er bekendte med systemet, kommer og hjælper til.
Derudover vil 80 amerikanske hjælpere være tilstede, når systemet går i luften. De har erfaring med at implementere systemet andre steder i verden.
Tidsplan for indførelse af Sundhedsplatformen:
Spændte på systemet
På Rigshospitalet vil man nu bare gerne i gang med projektet.
Derfor venter man i spænding på, at Sundhedsplatformen går i luften. Det sker natten til lørdag klokken tre.
– Nu handler det om at kaste sig ud i det. Vi har skruet lidt ned for aktiviteten de første fire uger, så de ansatte har lidt længere tid til patienterne og dermed også til at lære systemet at kende, siger vicedirektøren.