Allerede inden SAS’ jomfrurejse fra København til Shanghai d. 1. marts i år, var der udsolgt af flybilletter på ruten.
En rute som kommer til at betyde meget for turismen både fra København til Shanghai, men også den anden vej, fastslår Per Møller Jensen vice præsident for Eurobonus i SAS.
– Det er godt for turismen og erhvervslivet. Der findes omkring 1.000.000 millionærer i Kina, siger man i dag, så hvis vi kan få en lille del af dem til at flyve hertil, så ville det jo være fantastisk, da der er stor fremgang i det kinesiske marked. Vi kan se, at interessen for åbningen har været bedre, end vi havde håbet på. Vi er super godt tilfredse, siger Per Møller Jensen.
Vigtigt for turismen
Ekspert i Asien, professor Verner Worm fra CBS mener, at flyruten er godt for erhvervslivet, men specielt turismen.
– Det kommer til at betyde rigtig meget for turismen. Det er det bedste ved aftalen. Det er klart, at en direkte rute til Shanghai, er bedre end én med mellemlanding i Beijing. Danmark har allerede et godt samarbejde med virksomheder i Shanghai, så det er godt med en ny flyrute, hvis vi får rige kinesere til Danmark. Mange af dem flyver på ”business class”, (første klasse), hvilket der jo er penge i, siger Verner Vorm.
Også Lise Lyck, Lektor ved Center for Tourism and Culture Management, er tilfreds med den nye flyrute
– Det er kun positivt for turismen, og det er vigtigt, at vi får en del af det kinesiske marked, da det er så fremtrædende og i vækst, som det er. Sådan en rute vil helt sikkert også skabe et bedre samarbejde med Kina, siger Lise Lyck.
Tidligere har man kun haft en direkte flyrute til Beijing, hvorfra man bl.a. fløj til Shanghai. Men den nye direkte rute til Shanghai, som SAS er de eneste i Danmark der nu har, betyder også, at rejsende fra Kina stiger med 25 procent. I 2011, slog SAS rekord med 85.000 rejsende fra Kina. SAS forventer derfor, at tallet af rejsende fra Kina vil stige til lidt over 100.000.
Danmark skal være et attraktivt land
En af de vigtige grunde til, at flyruten også er blevet oprettet er, at flere store virksomheder, som fx Mærsk, har været interesseret i en direkte rute. Ruten er meget vigtigt for at opretholde Danmark som et attraktivt land, både for turister og erhvervsfolk, skriver Global Connected, som i samarbejde med SAS og andre private virksomheder står bag flyruten, på deres hjemmeside.
Og A.P. Møller Mærsk er da også glade for det nye tiltag.
– Det giver god mening, da Kina fortsætter med at være en drivkraft. 40 procent af hvad Maersk Line Container rederiet sejler med kommer fra Asien til Europa. Så da Kina er og fortsat vil være en drivkraft i verdensøkonomien, så giver det god mening at forbedre mulighederne for at komme til og fra Kina. Jo nemmere og bedre det er at komme ud til Kina, som er et vigtigt marked, kan vi kun være tilfredse med, siger Michael Christian Storgaard, pressemedarbejder i Mærsk.
Læs også: Global Connected,