Snart kan det være slut med den monotone lyd fra en summende knallert og den langsomtkørende mand i refleksvest, der altid kører foran dig i trafikken.
45-knallerten er blevet et sjældnere syn. Over en årrække er antallet af indregistrerede 45-knallerter faldet kraftigt i Danmark, og det kan skyldes, at danskerne i stedet vælger små, billige biler som husstandens andet køretøj.
Siden 2010 er antallet af 45-knallerter nemlig faldet fra 57.866 til 47.716 i 2014, og det er et fald på 17,5 procent for perioden. Det viser opgørelser fra Danmarks Statistisk, der for nylig har opgjort køretøjsbestanden i Danmark.
Hos KB Motorservice i Skive, der forhandler knallerterne, kan ejer Kaj Berg Olesen nikke genkendende til udviklingen. Han mener, at forklaringen på nedgangen skal findes længere tilbage end 2010.
– Der har været et godt stykke tid, hvor salget af 45-knallerter har været gået i stå. Man skal helt tilbage til midten af 90’erne. Der var bedre salg i dem. Det her tal har været stagnerende nærmest siden årtusindeskiftet, så mange af knallerterne derfra er nok blevet skrottet nu, siger Kaj Berg Olesen.
Læs også: Danskerne vil have nye biler
Vil hellere sidde i varmen
Ifølge Kaj Berg Olesen skyldtes et 90’er-boom i salget blandt andet nye synsregler, der parkerede en masse ældre biler og gjorde knallerten til et billigere alternativ. Men nu er knallerten ved at komme til kort overfor den firehjulede konkurrent.
– Folk køber ofte en knallert som køretøj nummer to, hvis vedkommende ikke har så pokkers langt på arbejde. Men nu kan du jo gå hen og købe en nysynet bil, der kan holde i flere år til en 8.000-10.000 kr., og så køber folk sådan en i stedet for. Der kan du også sidde inden døre, siger Kaj Berg Olesen.
Også trafikforsker ved Aalborg Universitet Niels Agerholm vurderer, at udviklingen peger i den retning. Han mener samtidig, at fravalget af 45-knallerter er en cocktail af mange ting.
– Vi har fået nogle ekstremt billige småbiler, og det betyder, at folk har fået råd til bil som køretøj nummer to. Det kan være et komfortabelt alternativ til knallert-45 på de der mellemlange daglige rejser.
Niels Agerholm vurderer også, at en del skifter over på cyklen, da samfundsudviklingen peger mod en kraftig vandring fra landet til bydistrikter. Samtidig er der ifølge Niels Agerholm sket en kraftig centralisering af offentlige myndigheder, fritidsaktiviteter og arbejdspladser, og han vurderer fravalget af knallerten som en kombination af de forhold.
– En knallert er meget mere attraktiv ude i det åbne land end inde i en by. Men når der bliver mere end 25-30 kilometer på arbejde, så er det ikke længere en knallert, man vælger, siger Niels Agerholm.
Læs også: 17-årige får ikke kørekort
Håb for knallerten
Niels Agerholm tror dog ikke, at 45-knallerten står foran en fuldstændig udrydning.
– Jeg tror, den bliver ved med at have et segment af folk, der har den som alternativ til bilen, hvis de kan komme lige så hurtigt frem, vurderer han.
Niels Agerholm peger blandt andet på, at udviklingen i prisen og antallet af minibiler kan give knallerten et comeback på markedet.
– Det kan jo være, at regeringen pludselig vil have flere penge i kassen for de her biler eller færre biler på vejene, så de sætter afgiften op. Så kan det være, folk finder knallert-45 frem igen.
Hos T.Hansen forventer man også, at der stadig vil være interesse for 45-markedet.
– Vi har ikke tænkt os at stoppe hverken udvikling eller forhandling af køretøjerne, siger kommunikationschef hos T.Hansen Gruppen, Andreas Dyhrberg.