Danske iværksættere indtager Brasilien

På blot fem måneder voksede virksomheden ChefsClub fra idé til virksomhed med 16 ansatte og investor.

Godt hjulpet på vej af Copenhagen School of Entrepreneurship på CBS er de to iværksættere Daniel Holm Kristensen og Fabrizio Batista Serra blevet en del af en spirende dansk erhvervssucces i Brasilien. ChefsClub markedsfører en medlemsklub, der giver fordele i form af kontinuerlige rabatter på restaurantbesøg hos deres partnere, et kendt koncept herhjemme.

Daniel Holm Kristensen, der er nyuddannet cand.merc. i Applied Economics and Finance, mener det er en kombination af flere ting, der har gjort projektet til en turbosucces.

– Vi har arbejdet målrettet på det selv, og benyttet Fabrizio’s lokale netværk. Jeg synes, man kan mærke at man i højere grad bliver tilskyndet til at prøve kræfter som iværksætter, uddyber han.

http://www.chefsclub.com.br/

Dermed bliver han et eksempel på den iværksætterlyst politikerne på Christiansborg har efterspurgt i det danske samfund.

I efteråret 2011 iværksatte vækst- og erhvervsminister Ole Sohn Danmarks største iværksætter- og vækstkampagne, der blandt andet havde til formål at fremme iværksætterlysten blandt unge.

Power til iværksættere og virksomheder i vækst

Spiselystne brasilianere
Knap fem måneder senere er Daniel Holm Kristensen for første gang på vej til Brasilien for at se frugten af arbejdet fra København. Ifølge ham er brasiliens store middelklasse glade for spise ude, og derfor den ideelle målgruppe for virksomheden. ChefsClub har allerede fået rosende ord på vejen fra det nye marked. Guilherme Mynssen, der er den brasilianske direktør for ChefsClub, udtaler at

– Restauranterne er begejstrede for konceptet, og vi er overbeviste om at vores målgruppe vil tage godt imod produktet, som de konventionelle ‘deal sites’ har banet vejen for.

Dystre udsigter kickstarter iværksættere

Karina Rothoff, direktør for Copenhagen School of Entrepreneurship, tror at flere studerende forsøger sig som iværksættere på grund af udsigten til et usikkert jobmarked, når studiet slutter.

– Jeg tror, det er et bevidst valg, at de studerende selv forsøger at lave virksomheder. Det giver dem bedre chancer, når de kommer ud.

www.cse.cbs.dk

Med 53 aktive virksomheder danner Copenhagen School of Entrepreneurship base for spirende virksomheder, der er startet af studerende fra DTU, CBS og Københavns Universitet. Her kigger stadig flere mod udlandet, når de skal lande deres virksomhedsideer.