Den sure bademester skal være høfligere

I Københavns Kommune skal ansatte i svømmehaller fra november 2011 på høflighedskursus, så de kan få en fælles forståelse for, hvad god se

I Københavns Kommune skal ansatte i svømmehaller fra november 2011 på høflighedskursus, så de kan få en fælles forståelse for, hvad god service er.

 
Op af vandet, tak!
 
Smil, øjenkontakt og hjælpsomhed. Københavnerne vil af med sure miner og dårlig service blandt ansatte i svømmehaller, så de ansatte skal på et servicekursus med høflighed på programmet.
 
»Det, der er idéen, er, at personalet tager sig af dem, som er nye og aldrig har været i svømmehallen før. Man skal møde folk i stedet for at stå som en gammel, sur bademester,« siger Lars Amelang chef for Team Bade i København. Han mener, god service er en af hovedingredienserne i en svømmehal, så han forventer meget af det nye kursus.
 
»Husk en 20’er til garderobeskabet«
Høflighedskurset skal i høj grad handle om almindelig omtanke ifølge Lars Amelang.
 
»Hvis du går ud i omklædningsrummet, og så finder ud af, efter du har taget alt tøjet af og er klar til at gå ud i baderummet, at du skulle have haft en tyver til at låse skabet. Så er det en god idé, hvis den, der står i kassen og sælger billetten, siger til kunden, når de køber billetten, at de skal huske en tyver,« siger Lars Amelang. 
 
Han understreger, at der ikke er problemer med servicen nu, men at der altid er plads til forbedring.
 
For mange fuckfingre
Journalist og høflighedsekspert Peter Olesen mener, at manglende høflighed er et generelt problem.
 
»Der er for mange fuckfingre og for lidt venlighed og høflighed for mange steder. Kan folk ikke selv fidne ud af det, er det godt at andre kan skubbe til,« siger han.
 
Han mener altså, at initiativet til høflighedskurser er en god idé, hvis de ansatte ikke selv kan finde ud af det. 
 
»Folk skal gribes i at være for ligeglade med andre og opdrages på, hvis det står til mig. Alt andet er for tyndt og slapt,« siger han.
 
Det eneste råstof er service
Hos Team Bade er servicen vigtig.
 
»Vi laver ikke dippedutter her. Det eneste vi har, er det råstof, der er i folk. Hvis ikke vi skulle kunne yde god service med alle de mennesker, vi har ansat, hvem skulle så kunne? Men det skal så sættes i system på en eller anden måde, og det er det, vi prøver nu,« siger Lars Amelang.
 
Det nye servicekursus er en videreudvikling af servicedelen af arbejdet for de fastansatte i svømmehallerne. Lars Amelang pointerer, at det nye kursus ikke vil komme til at gå ud over andre kurser, som genoplivningskurser. 
 
Løn på smilebasis
Også i Aarhus Kommunes svømmehaller er de interesserede i at udskifte den gamle, sure bademester med en livredder, der har et smil på læben.
 
»Vi har annonceret efter folk, der har let til at smile. Vi skriver sådan set, at hos os får man løn for at smile. Det er ret væsentligt, at man er i stand til at møde gæsten med et smil, og at man har lyst til at være hjælpsom,« siger Palle Konnerup chef for Aarhus Kommunes idrætscentre.
 
I Aarhus har de endnu ikke overvejet et decideret høflighedskursus, men de vil heller ikke udelukke, at de kunne finde på at følge i københavnernes fodspor.
 
Læs også: