Cykling er blevet en attraktiv og vigtig del af dansk turisme. I 2016 hoppede hele 1,5 millioner turister på cyklen mindst en gang i løbet af deres ferie. Og det er ikke gået hovedstadsregionens lokalpolitikere forbi.
En ny undersøgelse, foretaget af cyklistforbundet i forbindelse med kommunalvalget, viser, at initiativer om cykelturisme møder bred opbakning fra hovedstadsregionens lokalpolitikere. Her svarer 76% af de adspurgte lokalpolitikere, at de i høj eller nogen grad vil arbejde for en højere prioritering af cykelturisme. Kun 5% giver udtryk for det modsatte.
Opbakningen fra kommunerne begejstrer Henrik Lythe Jørgensen, der er konsulent for foreningen Dansk Cykelturisme.
– Det er en fantastisk nyhed. Vi er meget afhængige af kommunal støtte, så en så stor opbakning fra lokalpolitikerne er virkelig positiv, siger han.
Læs også: Turister søger autencitet på cykel
Oplagt med støtte
For Henrik Lythe Jørgensen kommer opbakningen fra kommunalpolitikerne dog ikke som den største overraskelse. For han mener, at cykelturismen gavner Danmark af flere årsager.
– Cykelturisme er godt for Danmark af mange grunde. Først og fremmest er det meget klimavenligt. Og så har cykelturister faktisk et ret stort forbrug, så vi tjener også godt på det. Danmark er også perfekt ift. cykelturisme, da cyklen er meget anvendt i hverdagen. Så det passer godt med vores infrastruktur, siger han.
Anne-Mette Hjalager, professor og forsker i turisme på Syddansk Universitet, forstår også godt hvorfor kommunerne har fået øjnene op for cykelturismen
– Cykelturismen sælger virkelig godt i Danmark. Folk elsker, hvor inkarneret en del af vores kultur cyklen er. De elsker at se en mor komme kørende med ungerne i en Christiania-cykel. Og så er der selvfølgelig noget autentisk ved selv at sætte sig i sadlen, siger hun.
Læs også: Turister trodser det dårlige danske vejr
Gratis omgang for kommunerne
Anne-Mette Hjalager ser også mange fordele ved den kommunalpolitiske opbakning, men gør dog opmærksom på, at der kan være et stykke vej fra tale til handling.
– Det er selvfølgelig positivt, at lokalpolitikerne bakker op på den måde. Men det kan godt være en gratis omgang, og det er vigtigt at holde dem op på det. Det er nemlig ikke kun markedsføringen, som det handler om, når man skal forbedre cykelturismen. Det afhænger af hele infrastrukturen. Og det kan være meget omfattende, forklarer hun.
Henrik Lythe Jørgensen, fra Dansk Cykelturisme, lader sig dog ikke afskrække af dette.
– Vi stoler på kommunerne og lokalpolitikernes ord. Det er vi nød til. Men vi har heller ikke nogen grund til at gøre andet, påpeger han.