Det kan ikke betale sig at ansætte faglærte pædagogiske assistenter i forhold til ufaglærte medhjælpere. Det vurderer over halvdelen af lederne i dagplejer, vuggestuer og børnehaver. Det vurderer 523 ledere fra 66 kommuner i en Rambøll-rapport fra juni 2016.
Her er lederne blevet bedt om at svare på spørgsmål om pædagogiske assistenters værdi. 51 procent af de adspurgte ledere mener, at de faglærte assistenter er for dyr en arbejdskraft sammenlignet med de ufaglærte medhjælpere.
Manglende forståelse
Rapporten får sektorformanden for pædagogisk sektor i FOA, Mogens Bech Madsen, til at kritisere ledernes forståelse af den pædagogiske assistentuddannelse (PAU).
Jeg vil gerne være pædagog, men jeg havde ikke kompetencerne til at komme ind på seminaret. Derfor startede jeg på den pædagogiske assistentuddannelse, da jeg ikke var særligt interesseret i at sidde på et gymnasie og læse bøger dagen lang.
Nikolaj Winther Olivares, PAU-studerende.
– Det, der efter min mening er problemet, er, at lederne ikke har sat sig ind i uddannelsen, og ikke ved, hvilke kvalifikationer den pædagogiske assistent har. Rapporten viser, at kommunerne har et kæmpemæssigt problem med at fortælle lederne, hvilke kvalifikationer de pædagogiske assistenter har i forhold til medhjælpere, siger Mogens Bech Madsen.
For meget løn
En af grundene, til at de pædagogiske ledere hellere vil have ufaglærte medhjælpere, er, at de er meget billigere i drift. Det fremgår af rapporten, at 65 procent af lederne mener, at medhjælperne har de samme kompetencer som pædagogiske assistenter.
Det fremgår nemlig af Kommunernes og Regionernes Løndatakontor, at en pædagogisk assistent koster 49.000 kroner mere om året end en pædagogisk medhjælper.
Læs også: Mandlig pædagogstuderende: »Jeg vil være en rollemodel«
Hos FOA kan man ikke forstå, hvorfor lønforskellen er et problem. PAU-uddannelsen tager nemlig 2 år og halvanden måned, og derfor skal der også være en tilsvarende aflønning for de kvalifikationer, som assistenterne har fået gennem uddannelsen, siger Mogens Bech Madsen.
»Jeg er for dyr«
Det er svært for den 24-årige Nikolaj Winther Olivares, der snart er færdig med den pædagogiske assistentuddannelse, at få lavet en aftale med et dagtilbud om at få arbejde som pædagogisk assistent, efter han er færdig med uddannelsen.
Kort om PAU
- Uddannelsen tager 2 år og halvanden måned.
- Uddannelsen består af 47 ugers undervisning og 52 ugers praktik.
- En assistent tjener i gennemsnit 49.000 kroner mere end medhjælpere, men 53.000 kroner mindre end pædagoger.
- Den pædagogiske assistentuddannelse giver adgang til studier som pædagogik og socialpædagogik.
– Mit gamle praktiksted sagde til mig, at jeg kunne få et job hos dem senere hen, hvis jeg ville. Så jeg skrev til dem for en måneds tid siden, om jeg kunne arbejde hos dem, efter at jeg er blevet færdiguddannet, men der fortalte de mig så, at de p.t. ikke har råd til mig. De vil hellere have medhjælpere, siger Nikolaj Winther Olivares.
Uddannelsen er et springbræt
For mange unge, der ikke har taget en gymnasial uddannelse, er PAU en måde at få adgang til en pædagogisk professionsbachelor. På den måde fungerer PAU som et springbræt for dem.
Læs også: Derfor fravælger vuggestuer mandlige pædagoger
– Jeg vil gerne være pædagog, men jeg havde ikke kompetencerne til at komme ind på seminaret (pædagogisk professionsbachelor, red.). Derfor startede jeg på pædagogisk assistent uddannelsen, da jeg ikke var særligt interesseret i at sidde på et gymnasie og læse bøger dagen lang, fortæller den 24-årige PAU-studerende Nikolaj Winther Olivares.
Faldende optag på PAU
Rambølls rapport viser, at dagtilbud i højere grad vil fravælge faglærte assistenter til fordel for ufaglærte medhjælpere. Derfor vil der i de kommende år være et faldende behov for at uddanne pædagogiske assistenter.
Konsekvensen vil vil altså være, at færre personer, der ikke er interesseret i at tage en gymnasial uddannelse, vil have muligheden for at uddanne sig som pædagoger, mener Mogens Bech Madsen.
Jobrotationer kan være løsningen
For at gøre de pædagogiske assistenter mere attraktive på arbejdsmarkedet kan det være en ide at fjerne de fordomme, som mange af lederne på dagtilbuddene har mod assistenterne, mener Mogens Bech Madsen. Det kan man blandt andet gøre ved at lave forløb, hvor assistenterne kommer ind på arbejdsmarkedet og på den måde får chancen for at bevise deres værd.
Læs også: Pædagogstuderende: Betting holder mig kørende
– Jeg valgte et område i Slagelse, som ikke havde haft nogen pædagogiske assistenter ansat. Der lavede jeg så et forløb med jobrotationer, hvor de ansatte pædagoger kom af sted på et 17 ugers uddannelsesforløb, mens de åbne pladser blev givet til assistenterne, siger Mogens Bech Madsen.