Inden udgangen af 2014 skal 96 procent af alle børn fra specialklasser være integreret i de almindelige klasser i folkeskolen. Sådan lyder nye mål for inklusionen, som de nyuddannede lærer bliver kastet ud i.
De nye studerende kan ikke blive rustet til opgaven, siger Maya-Louise, lærerstuderende.
– Det bliver en udfordring for de nye lærer. Det er der ingen tvivl om. Det bliver en stor opgave, specielt når faget specialpædagogik er fjernet, siger Christian Quvang, lektor og videncenterkonsulent i Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion, UC Syddanmark.
Han er ikke tilfreds med den nye reform og frygter, at de studerende får et chok, når de kommer ud og skal håndtere inklusion i praksis. Derudover frygter han, at inklusionsmodulet på 10 ects point, som skal erstatte linjefaget specialpædagogik, ikke udruster de studerende tilstrækkeligt.
En skolelære skal kunne ti ting, men får redskaber til fem ting, og så må han selv få erfaring bagefter, siger Tue Boje, lærerstuderende.
Uddannelsesledere fra alle landets læreruddannelser er også bekymret for, hvordan de studerende nogensinde vil blive udrustet nok til at håndtere denne inklusionsmundfuld.
Netavisen har derfor spurgt fire lærerstuderende, fra fire forskellige lærerseminarer om, hvor godt de føler sig klædt på til inklusionsopgaven.