Borgere i Frederikssund ønsker at hjælpe ukrainske flygtninge, men kommunen er ikke til at samarbejde med

På billedet ses en lille andel af de donationer som Bodil Krogsgaard har modtaget til ukrainske flygtninge.
Foto: Bodil Krogsgaard

Opdateret 8. april 11:55 

Kommunen gør opmærksom på, at borgere der har mulighed for at hjælpe, kan kontakte kommunen med deres hjælp. Hvis hjælpen er brugbar, vil den enkelte borger blive kontaktet af kommunen.

På papiret lyder dette måske fornuftigt, men det virker ikke i praksis, lyder det fra en række borgere. De har over en længere periode forsøgt at samarbejde med kommunen for at hjælpe de nyankomne flygtninge uden at få svar fra kommunen.

Hvorfor fanden skal det være så svært at få lov til at hjælpe folk i nød
Bodil Krogsgaard, borger i Frederikssund

Dennis Langkjær Steeltoft tog forgæves kontakt til kommunen, og endte med i stedet at bruge Facebook til at tilbyde sin bolig. Anja Bisp Pedersen forsøgte ligeledes at kontakte kommunen for at stille sit hjem til rådighed, men fik besked fra borgmester Tina Tving Stauning (S), at kommunen arbejdede på højtryk for at organisere løsninger til de ukrainske flygtninge.

– Hvis jeg selv var flygtning ville det vigtigste for mig være at få tag over hovedet, så kunne alt det andet praktiske komme efter, forklarer Anja Bisp Pedersen.

Læs også: Ukrainere får tiltrængt mødested i Hvidovre 

Frederikssund Kommune havde d. 24 marts inviteret ukrainske flygtninge og deres værtsfamilier til informationsmøde på kommunen. Her var både borgmester Tina Tving Stauning (S), en tolk og flere ansatte fra kommunen tilstede.

Natalia Vittarp Larsen deltog ved mødet på kommunen, men oplevede ikke at der var nogen hjælp at hente. Hun har tidligere forsøgt at kontakte kommunen for at få hjælp til de ukrainske flygtninge, som hun på nuværende tidspunkt har boende. Hun har både ringet til kommunen, udfyldt formularen på hjemmesiden og skrevet et brev til byrådet.

– De siger til mødet, at de vil gøre alt for at ukrainere føler sig velkomne, men alt ansvaret ligger på borgernes skuldrer, fortæller Natalia Vittarp Larsen.

Det har ikke været muligt at få en udtalelse angående kritikken fra kommunen eller borgmester Tina Tving Stauning (S).

Frederikssunds Kommunes økonomiudvalg har besluttet ni konkrete initiativer på baggrund af krigen i Ukraine. Det tredje initiativ er, at kommunen ønsker et bredt samarbejde med humanitære organisationer, foreninger og privatpersoner.

Læs også: Ukraine-værter får 500 kr i døgnet i Ishøj: “Ikke uden omkostninger at have flygtninge boende”

Problematisk at man ikke kan få hjælp ved kommunen

Bodil Krogsgaard har fra krigens begyndelse samlet ind til de ukrainske flygtninge. Hun har gentagne gange forsøgt at kontakte kommunen, både via kontaktformularen og på mail. Hendes lejlighed har været oversvømmet med donationer. Derfor har hun forsøgt at få kommunen til at stille lokaler til rådighed, men uden held.

– Hvorfor fanden skal det være så svært at få lov til at hjælpe folk i nød, siger Bodil Krogsgaard.

Jørgen Bech (V), som er byrådsmedlem i Frederikssund kommune, deler borgernes bekymring. Han mener, at det i stigende grad er et problem for borgerne at få fat på kommunen.

– Der er nok vilje til det, men der er ikke nogen resultater, siger Jørgen Bech (V).

Jørgen Bech (V) forstår ikke, at kommunen ikke gør mere for aktivt at kontakte og skabe dialog, til de borgere der forsøger at hjælpe de ukrainske flygtninge.

Lars Jepsen (S), der er anden viceborgmester i Frederikssund Kommune, nikker genkendende til kritikken, men forklarer, at kommunens folk har travlt, og ikke kan nå at svare på alle henvendelser.

– Det er problematisk, at borgere, der ønsker at hjælpe ukrainske flygtninge gennem kommunen, ikke får svar, men kommunens medarbejdere ligger vandret lige nu. Der er hele tiden noget der ændrer sig, borgerne må have tålmodighed. Jeg opfordrer til, at den enkelte borger kontakter kommunen igen og gør opmærksom på deres tidligere henvendelse. Eller kontakter frivillige organisationer i kommunen, siger Lars Jepsen (S).

Opdateret: På Frederikssund Kommunes Facebook er der torsdag d. 8 april lagt et opslag op til borgerne. Her takker kommunen for borgernes henvendelser og gør opmærksom på, at alle deres henvendelser bliver gemt og borgerne bliver kontaktet, såfremt deres hjælp kan bruges.

 

Sådan har vi gjort: Journalisten fandt opslag på Facebook-gruppen Frederikssund, med borgere der var utilfredse med kommunen. Journalisten tog kontakt til borgere og hørte deres historier. Journalisten har over flere gange, både telefonisk og på skrift, forsøgt at kontakte borgmesteren, men uden held.