Vrede over manglende p-automater: Shoppingcenter maner til ro

Storcenteret Sillebroen Shopping foretager flere ændringer, når det kommer til parkeringsfaciliteterne.
Foto: Ludvig Wacker

Kunder, der kommer i bil til Sillebroen Shopping, som ligger i midten af Frederikssund, kan se frem til, at de stort set ikke længere kan bruge fysiske billetautomater ved parkeringen.

Shoppingcenteret har nemlig valgt at fjerne alle p-automater undtagen én.

Det blev offentliggjort den 4. november via blandt andet et opslag på shoppingcenterets Facebook-side, der dagene derpå har modtaget hård kritik fra flere sider.

Flere er vrede over, at man nu skal tvinges til at bruge parkerings-apps.

– Godt, der stadig tænkes på gruppen af vores ældre borgere, som ikke benytter de tekniske løsninger… Sagde ingen nogensinde! skriver Susannah Hazel i en Facebook-kommentar.

Men jeg håber da også, at en 80-årig – ligesom min egen mor – i dag kan bruge sin smartphone til at betale for parkering.
Center Manager, Stig Lynge Bergdahl

Og Susannah Hazel er ikke den eneste, der er utilfreds.

– Trist beslutning. APCOA (parkeringssystemet, der nu er blevet videre indført, red.) er vi mange, der har eller har haft store problemer med. Mange steder. Hvorimod EasyPark har langt færre utilfredse kunder, supplerer Nina Munk i en kommentar på selvsamme Facebook-opslag.

De ovenstående er blot eksempler på den kritik, der er blevet rettet mod Frederikssunds store shoppingcenter, der ligger få 100 meter fra stationen.

De seneste to dage har der været over 30 kritiske indlæg i tråden, hvor det nye system bliver introduceret.

“Man kan stadig betale kontant”

Stig Lynge Bergdahl, som er center manager i Sillebroen Shopping, fortæller til NetAvisen, at der ikke er nogen grund til bekymring.

Det et tværtimod et tiltag, der skal gøre det lettere for kunderne.

– Vi har udviklet det system, vi har. Alt vil være det samme, og der vil stadig være to timers gratis parkering. Derudover vil der være fire timers gratis parkering, hvis du er i SATS eller i biografen, indleder Stig Lynge Bergdahl og fortsætter:

Hvordan kommer parkeringen til at foregå nu?

  • Nummerpladen bliver stadig automatisk scannet ved indgang
  • Nu kan betale via appen APCOA FLOW.
  • Der er stadi gratis parkering i SATS og biografen
  • Der kommer stadig til at stå én billetautomat, der kan bruges
  • Der er stadig to timers gratis parkering

– Men vi havde behov for en løsning, hvor man kan betale med sin telefon, og det kan man naturligvis godt kalde for digitalisering, men man kan stadig betale med kontanter. Vi lader nemlig én automat stå.

Læs også: Trump og Harris rykker til Allerød: Turbo-teater på 10 timer

Det er netop billetautomater, som kunderne har været bange for skulle fjernes, men ifølge center manageren, så bliver der altså ved med at være én stående.

Og den vil stå der, så længe det er nødvendigt, forsikrer han.

– Vi har ingen interesse i, at man ikke kan få afdækket sit parkeringsbehov hos os, men der er bare behov for digitalisering.

Kan du forstå, hvis de ældre borgere bliver nervøse for de nye tiltag?

– Det kan du tro. Men snart har vi haft QR-koder hernede i 10 år, og det er netop den ene automat, som skal afdække vedkommendes behov.

– Men jeg håber da også, at en 80-årig – ligesom min egen mor – i dag kan bruge sin smartphone til at betale for parkering.

Er EasyPark vejen?

Meget af kritikken på Facebook retter sig mod, at Sillebroen Shopping har valgt ikke at implementere den velkendte app EasyPark. Det har dog været med i overvejelserne, forklarer Stig Lynge Bergdahl.

– Når man har det system, som vi har, hvor man har to timer gratis parkering, uden at man skal gøre noget, når man blot kører ind ved parkeringen, så er det smartere end at bruge eksempelvis EasyPark, hvor man kan få ”dummebøder”, hvis man ikke husker at aktivere appen.

– Derfor er vi gået med denne løsning, indtil EasyPark kan koble sig til systemet, forklarer han.

Systemet vil blive gradvist implementeret frem til den 30. november 2024, hvorefter der kun vil være én billetautomat.

Derfor skal appen APCOA FLOW bruges fremover.

Sådan gjorde vi: Journalisten blev bekendt med det nye parkeringssystem i en lokal Facebook-gruppe og fik derfra tilladelse fra udvalgte brugere for at bringe deres kommentarer. Derefter kontaktede journalisten center manageren i Sillebroen Shopping. Interview er foretaget telefonisk.