Overgangen mellem NemID og MitID har fået Borgerservice på kommuner landet over til at løbe stærkt. Især ældre borgere har svært ved, hvad de skal gøre for at få det nye MitID til at virke. It-ekspert Claus Jensen, der er frivillig i Ældre Sagen, mener ikke, at de ældre har sat sig nok ind i teknikken.
– I Ældre Sagen bliver vi i øjeblikket overløbet af henvendelser om MitID. Jeg oplever dog tit, at folk vil have hjælp, uden selv at have prøvet, siger Claus Jensen.
Hvad er MitID?
- MitID skal erstatte NemID.
- Platformen skal sikre den digitale færden, og er mere
tidssvarende end NemID. - Man kan hente MitID som en app på sin smartphone.
- Man behøver ikke have en smartphone, da MitID også kan fås som
kodeviser, kodeoplæser eller chip. - Man kan hente MitID app, kodeviser og kodeoplæser gratis på sin
telefons browser eller på kommunen.
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen
Claus Jensen lægger vægt på, at der er hjælp at hente i forhold til MitID. Ældre Sagen tilbyder eksempelvis it-caféer, hvor ældre borgere kan møde op og få hjælp. Derudover kan man bestille en tid på Borgerservice, men her kommer Claus Jensen med en klar opfordring.
– De har travlt på kommunerne, så man burde selv sætte sig ind i det til at starte med, lyder det fra it-eksperten.
Læs også: Prop og kø i Borgerservice: Nu lukker de for telefonen
Furesø Kommune tilbyder hjælp
Aktivitets- og Forebyggelsescenteret Skovgården i Furesø Kommune har gennem de sidste par måneder arrangeret foredrag om MitID i samarbejde med it-ekspert Claus Jensen. Det seneste var 7. april 2022, hvor mødte 20 ældre op.
– Jeg har prøvet at fifle med MitID derhjemme, men jeg føler ikke helt, jeg har styr på det endnu, lyder det fra Birgit Mansig på 76, der deltog i arrangementet.
Vi har i Ældre Sagen haft eksempler på folk, der er gået jublende herfra med glædestårer i øjnene. Simpelthen fordi de blev så glade over, at de fik klaret deres problem
Claus Jensen, it-ekspert og frivillig ved Ældre Sagen
Birgit Mansig har ligesom mange andre ældre borgere svært ved overgangen til MitID, men hun er klar på at lære det.
– Det irriterer mig, at jeg ikke har styr på det. Det kan stresse mig. Så det er bare om at få det ordnet, siger Birgit Mansig.
Ifølge Claus Jensen kan borgerne sagtens selv løse problemerne, de skal bare vide hvordan.
– Det handler tit om, at borgerne bare skal læse, hvad der står og ind i systemerne, lyder det fra it-eksperten.
Borgerne bliver glade, når de selv kan løse problemerne
Claus Jensen oplever, at borgerne i mange tilfælde gerne selv vil løse problemerne, og når de gør, bliver de glade.
– Vi har i Ældre Sagen haft eksempler på folk, der er gået jublende herfra med glædestårer i øjnene. Simpelthen fordi de blev så glade over, at de fik klaret deres problem, lyder det fra Claus Jensen.
Birgit Mansig føler også, at hun har fået mere ro på nu, og mener, at Skovgårdens arrangement var en succes.
– Jeg føler, at jeg har fået meget ud af arrangementet. Jeg fik det ud af det, jeg ville. Jeg var på rette vej med MitID, jeg skulle bare have det sidste på plads, siger Birgit Mansig.
Overgangen fra NemID til MitID er ifølge Claus Jensen det eneste, der kan virke bøvlet ved MitID.
– Når man først har fået installeret MitID bliver det i virkeligheden meget lettere at have med at gøre end NemID, lyder det fra it-eksperten.
Mere selvtillid og tiltro til sine tekniske egenskaber har Birgit Mansig også fået.
– Jeg skal bare tage den med ro og sætte mig mere ind i det, så skal jeg nok klare det, siger Birgit Mansig.
Sådan gjorde vi: Journalisten henvendte sig til personale og brugere af Aktivitets- og Forebyggelsescenteret Skovgården i Furesø Kommune. Derudover er der inddraget fakta fra Digitaliseringsstyrelsen og udtalelser fra en it-ekspert og frivillig i Ældre Sagen.