Tre sager om svindel mod ældre: Udgiver sig for at være hjemmehjælper og bankrådgiver

Politiet holder fortsat øje med de stigende svindelssager mod ældre. Foto: Kim Matthai

Det kan ske på alle tidspunkter på døgnet.

Og det var præcis, hvad der skete, da en 84-årig mand fra Allerød, en 78-årig kvinde fra Furesø og en 63-årig kvinde fra Frederikssund alle blev opsøgt af svindlere på samme dag.

Her fik de hver især besøg af mænd, som påstod at være fra Nordea, hjemmeplejen eller bare at skulle udføre en opgave.

Alle sagerne er beskrevet i Nordsjællands Politis uddrag af døgnrapporten fra d. 31. oktober – 1. november.

Den 63-årige kvinde mistænkte hurtigt svindlen, fandt situationen mistænkelig og smækkede døren i. For både den 84-årige mand og 78-årige kvinde lykkedes det svindlerne at få udleveret tre betalingskort under falske påskud.

Kortene blev efterfølgende misbrugt til hævninger af større beløb flere gange.

– En cirka 30-årig mand var mødt op på kvindens adresse og fik udleveret to betalingskort under påskud af, at han havde udført en opgave for hende. Begge betalingskort blev efterfølgende misbrugt for et større beløb, lyder det fra døgnrapporten.

Politiet arbejder målrettet mod bedrageri

Nordsjællands Politi ønsker ikke at stille op til et telefonisk interview, men skriver i et skriftligt svar til os, at de arbejder målrettet for at bekæmpe svindel mod ældre.

– Politiet anvender betydelige ressourcer på at forebygge denne type sager. Vi samarbejder og udveksler erfaringer løbende med andre politikredse, og vi har betjente, der hver uge tager ud for at uddanne og ruste ældre mod bedrageri, siger Sabrina Skjødt, kommunikationsrådgiver hos Nordsjællands Politi.

Nordsjællands Politi skriver desuden, at det er for tidligt at sige noget om sammenhængen mellem sagerne.

Der er ikke anholdt nogle gerningspersoner endnu, oplyser Sabrina Skjød fra Nordsjællands Politi.

Louise Kambjerre Scheel, seniorkonsulent i Ældre Sagen har desværre hørt om lignende sager før.

– En del af de henvendelser, vi har fået fra politiet, handler om uopfordrede besøg eller opkald, hvor gerningspersonerne forsøger at få fat i ældres kortoplysninger. Jeg kan ikke sige, om det er en stigende tendens, men det er noget, jeg er begyndt at høre om oftere på det seneste, siger hun.

Læs også: Mystiske massetyverier fortsætter – nu vil politikredsene arbejde sammen

Sådan undgår du svindel 

  • Nordsjællands Politi opfordrer til, at man aldrig udleverer oplysninger om sin bankkonto, betalingskort eller pinkode over telefon eller til folk, der pludselig tropper op på ens bopæl.
  • Politiet eller banken kunne aldrig finde på at møde op på nogens adresse og bede om at få den slags oplysninger udleveret eller krævet at få andre værdigenstande som smykker udleveret.
  • Bliver man kontaktet af nogen, som udgiver sig fra at være fra banken, bør man bede om vedkommendes navn og ringe tilbage til bankens officielle telefonnummer for at sikre sig, at der ikke er tale om forsøg på svindel. Man er også meget velkommen til bare at smide røret på.

Kilde: Nordsjællands Politi

Vær kritisk, træk vejret og tænk dig om

Rådet er også helt klart fra Ældre Sagen. Man skal undersøge situationen grundigt, især hvis man føler sig presset eller bliver i tvivl i situationen.

– Det er vigtigt altid at forholde sig kritisk, tage en dyb indånding og overveje situationen nøje. Ring direkte til den påståede kilde, der har kontaktet dig. Hvis nogen hævder at være fra banken, bør man selv ringe op til bankens officielle nummer – ikke det nummer, de har ringet fra. Og kontakt politiet, hvis noget virker mistænkeligt, siger Louise Kambjerre Scheel.

Hun understreger, at svindelsager ikke er noget, Ældre Sagen modtager mange henvendelser om, men at de primært får deres informationer gennem politiet.

På deres hjemmeside henviser Nordsjællands Politi til, at man aldrig udleverer oplysninger om sin bankkonto, betalingskort eller pinkode over telefon eller til folk, der tropper op på ens bopæl.

Sådan gjorde vi: Journalisten researchede på Nordsjællands Politis døgnrapport og fandt frem til tre bedragerisager. Journalisten kontaktede så Nordsjællands Politi telefonisk og blev henvist til et skriftligt interview i stedet. Efterfølgende kontaktede journalisten en kilde fra Ældre Sagen, som skulle fortælle om hvordan ældre kan beskytte sig mod svindel og hvilke forholdsregler, de bør tage for at undgå at blive udsat for bedrageri. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.