– Det burde være helt åbenlyst, at Popcorn Time er et wake-up call for filmbranchen. På nogen måder kan man nok sammenligne det med musikbranchens Napster-moment for lidt over ti år siden.
Sådan siger forsker i informationsteknologier på RUC, Rasmus Rex, om streamingtjenesten Popcorn Time. Tjenesten åbnede med stor succes og presseomtale i sidste uge, før den allerede lørdag blev lukket, angiveligt af rettighedsmæssige årsager.
– Når pirattjenester lige pludselig rykker op i en liga, hvor brugervenligheden omkring at gøre det, når til et niveau, hvor det bliver nemt og bekvemt at gøre det, så rykker det ind i en helt anden sfære. På den måde er der virkelig behov for innovation, og for at man rykker videre i filmbranchen, siger Rasmus Rex.
Sålænge nogen tror, at de skal tjene fedt på en forældet teknologi, vil der være pirattjenester, der frembyder et alternativ
Mads Thimmer, direktør i Innovation Lab
Hollywoods problem ligger i, at de nægter at åbne op for andre måder at distribuere deres produkter på, mener Rasmus Rex.
– Filmbranchen har forsøgt at skabe streamingtjenester på betalingsplan, men de har også forsøgt samtidig at vedligeholde en gammel model, ved at de sørger for at kontrollere alt. De sørger for at holde vinduer på, hvornår filmene bliver tilgængelige i forskellige outlets, det vil sige i biograferne, til salg, og til sidst på de her streamingtjenester, siger han.
Læs også: Netflix giver populær tv-kanal baghjul
Mangler måde at distribuere nyt indhold
Mads Thimmer er direktør i Innovation Lab, som beskæftiger sig med digital udvikling. Han er enig i, at tjenester som Popcorn Time presser filmbranchen til at udvikle smartere internetløsninger, for ikke at miste forbrugere og indtægter.
Sålænge nogen tror, at de skal tjene fedt på en forældet teknologi, vil der være pirattjenester, der frembyder et alternativ, siger Mads Thimmer.
Han forklarer, at der mangler innovation med hensyn til få distribueret det nye indhold, som ikke er på for eksempel Netflix. Popcorn Time og lignende tjenester er et ustoppeligt alternativ, når de lovlydige skal betale dyrt for biografbilletter, dvd’er eller bøvlede, lovlige downloads som for eksempel iTunes
– Hollywood og kompagni er ved at save egen gren over ved at være så påholdende med blockbusters. Det giver grobund for pirateri, siger Mads Thimmer.
Læs også: Yousee laver Facebook-selvmål
Mads Thimmer forudser en lys fremtid for streamingtjenester.
– De gør det rigtige. De satser på at skabe en attraktiv organisationskultur, der kan holde sig skarp. De forhandler hårdt på indholdssiden og bryder nye grænser for produktinnovation og teknologianvendelse. Streaming er et format, der understøtter vores krav om nemhed, personalisering og, i stigende grad, også lovlighed. Det er ufedt og nassende at være kriminel, især hvis det er nemt og ikke så dyrt at befinde sig på den rigtige side af loven. Kun når nasserne er dem, der holder igen på udviklingen og fornærmer forbrugere med produktanakronismer, er piraterne helte, siger han.
Direkte konkurrent
Rasmus Rex mener at tjenester som Popcorn Time kan blive et stort problem for filmbranchen, fordi tjenesterne omgår filmbranchens indtjeningsstrategier.
– Det er helt sikkert. Filmindustrien har en model, der går ud på at kontrollere leddene hele vejen igennem. Filmselskaberne kontrollerer alt, fra produktion over distribution, til at de ofte ejer biografkæder. Alle de led, hvor de har rettigheder, bliver udnyttet. Det er klart, at hvis den indtjeningsmodel, hvor de kan tjene store summer på blockbuster hits, forsvinder, så vil der også være færre penge at kunne investere i at producere den her type film, siger Rasmus Rex.
Filmindustrien må tænke langsigtet
Han mener, at Hollywood må tænke mere langsigtet, for ikke at blive overhalet.
– På den korte bane er det ikke en fordel for dem at løsne kontrollen med indholdet, fordi lige nu kan de, ved at kontrollere de her ting, opnå en større profit. Men hvis de risikerer samtidigt at åbne markedet op for en spiller som Popcorn Time, så risikerer de at skyde sig selv i foden, hvad det angår, siger Rasmus Rex
Og Netflix er nødt til at følge med tiden, hvis de skal beholde deres markedsdominans, mener han.
– Lige nu har de fordelen, fordi brugere har det med at blive på de platforme, de kender. Det vil sige at, i og med at Netflix har vundet så stor udbredelse, så har de også en stor konkurrencefordel, bare fordi at det er dér, hvor folk nu bare naturligt går hen efter disse ting. Men det betyder ikke nødvendigvis at de kommer til at beholde den fordel, hvis ikke de følger med tiden. Det er noget med handle hurtigt med at få bekæmpet den udfordring, som Popcorn Time er, gennem at løsne kontrollen med indholdet, siger han.