Den økonomiske krise i flybranchen rammer både flyselskaber og lufthavne hårdt. Derfor vil de små lufthavne i provinsen nu forsøge at droppe turene til København, når passagererne skal ud i Europa. I stedet vil de flyve de rejseglade danskere direkte til de europæiske storbyer.
Over 29 mio. mennesker satte sidste år benene i en dansk lufthavn. I Danmarks to største lufthavne, København og Billund, tager de imod flere passagerer end nogensinde før. Men det er ikke alle lufthavne der får flere passagerer. Hos de mindre danske lufthavne er passagertallet nemlig faldet gennem flere år. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Det betyder, at de mindre lufthavne er presset økonomisk.
Læs også: Vågn op I København og tag på job ved Vesterhavet
Alle egne af landet kan næppe have en lufthavn
Hanne Wittorff Tanvig, Københavns Universitet
Særligt Sønderborg Lufthavn har svært ved at tiltrække passagererne. Siden år 2000 er passagertallet i den sydjyske lufthavn mere end halveret, fra 94.000 til 43.000 rejsende årligt. Lufthavnen flyver kun inden for Danmarks grænser, men ifølge Lufthavnschef Anders Sørensen, er lufthavnen nød til at få udenrigsruter for at overleve:
– Vi skal etablere destinationer, der appellerer til både de forretningsdrivende og til dem der bare gerne vil en weekend til en europæisk storby. Vi har allerede rigtig fat i erhvervsfolkene, men en rute til Berlin eller Amsterdam ville hjælpe gevaldigt, og appellere både til de forretningsrejsende og de ferierejsende, fortæller Anders Sørensen.
Han fortæller desuden, at flere provinslufthavne aktivt forsøger at lave ruter ud i Europa. På grund af flyselskabernes økonomiske krise er det dog ikke nogen nem opgave:
– Lufthavnene i provinsen vil gerne flyve udenrigstrafikken udenom København og i stedet direkte til store europæiske lufthavne. Men i Sønderborg har vi svært ved at overbevise flyselskaberne om, at det er en god idé, blandt andet fordi luftfartsselskaberne er presset økonomisk.
Lufthavnene i Sønderborg, Roskilde og Karup har mere end halveret passagertallet de sidste 13 år.
Kilde: Danmarks Statistik
Cimber-konkurs sender lufthavne til tælling
I mange år havde lavprisselskabet Cimber Sterling, der gik konkurs i 2012, hovedkontor i Sønderborg. Ifølge Anders Sørensen er Cimber Sterlings konkurs en af hovedårsagerne til, at lufthavnen har mistet kunder:
– I mange år var Cimber Sterling nærmest enehersker på danske indenrigsflyvninger, og havde op imod 80% af indenrigsmarkedet. Da Norwegian åbnede ruter i Danmark, og blandt andet solgte billetter til kun én krone, faldt priserne på indlandsflyvninger drastisk og antallet af solgte indenrigsbilletter steg voldsomt. Den nye konkurrencesituation var medvirkende til Cimber Sterlings konkurs, og det har naturligvis haft store konsekvenser for næsten alle danske provinslufthavne, inklusiv vores lufthavn, fortæller Anders Sørensen.
Ekspert: Alle kan ikke have en lufthavn
Hanne Wittorff Tanvig, der er studieleder for Landskabsarkitektur og Planlægning på Københavns Universitet, mener, at det er naturligt at flytrafikken centraliseres i de større lufthavne:
– Hvis man vil være med på beatet, så skal man være hypermobil. Alle egne af landet kan næppe have en lufthavn, men Billund er jo et aktiv for Jylland og Fyn. Og for mange jyder er forbindelserne i Hamburg også attraktive, men det ville være suverænt med en styrkelse af Billund, fortæller hun.
Læs også: Strid om arbejdsvilkår: SAS-ansatte har mistet tilliden
Hun peger især på Hamburg Lufthavn, der har langt flere forbindelser ud i verden end de jyske lufthavne:
– Mange jyder vælger jo at bruge Hamburg, når der ikke er forbindelser via Billund. Hamburg er et alternativ til Kastrup i givet fald, siger Hanne Wittorff Tanvig.