Ordblinde børn kan sagtens have en god skolegang uden en diagnose. Det mener de hos Kommunernes Landsforening. Men Ordblindeforeningen i Danmark er uenig.
Der er nemlig meget stor forskel på den måde, kommunerne håndterer ordblinde børn på landet over. I nogle kommuner er det nemlig meget lettere end i andre at få diagnosen dysleksi eller ordblindhed. Og det kan være et stort problem for de ordblinde børn, hvis de ikke får stillet diagnosen ordblind, mener foreningen.
Det er de ikke så sikre på hos Kommunernes Landsforening.
”Selvom der kun er få, der har diagnosen ordblind i en kommune, behøver det ikke at være udtryk for, at den kommune ikke leverer en god kvalitet til de her børn,” siger Jan Larsen Konsulent på folkeskoleområdet hos KL.
”Der er ikke noget der taler for, at man ikke kan og skal lave den samme type gode undervisning for de her børn. Med eller uden diagnosen,” siger han.
Antorini: Der er forskel på læsevanskeligheder og ordblindhed
Hos Socialdemokraterne mener de, at det er vigtigt, at de ordblinde børn får stillet den rette diagnose.
”Der er forskel på at konstatere, om et barn har et læseproblem, og så om det er ordblindt,” siger uddannelsesordfører Christine Antorini (S).
Socialdemokraterne vil derfor have, at de enkelte skoler skal have den viden, det kræver, at finde ud af om et barn er ordblindt.
”Vi mener at der skal være et ressourcecenter på skolerne med den ekspertise, sådan at der er nogle lærere, der har en viden, der skal til for at screene for ordblindhed,” siger Christine Antorini.
Kommune vil i dialog
En af de kommuner, hvor Ordblindeforeningen mener, der er et problem, er Gribskov kommune. Her vil formanden for Børneudvalget, den konservative Anders Gerner Frost, gerne have gang i samtalen med Ordblindeforeningen.
”Jeg kender ikke til problemstillingen, men jeg vil meget gerne i dialog med Ordblindeforeningen, hvis de mener, der er et problem,” siger han.
Læs også