Hele betonbranchen kæmper en hård kamp for at lukke et åbent sår, hvorfra indtjeningen bløder, og virksomhederne slås for overlevelse.
En af dem, der lider, er betonvirksomheden Ambercon. Når årsagen til de blodrøde tal på bundlinjen skal findes, peger adm. direktør i det kriseramte Ambercon, Martin Bloch, på finanskrisen.
– Betonbranchen blev hårdt ramt af finanskrisen, som også udmøntede sig i en krise i byggeriet. Efterspørgslen på betonelementer på markedet faldt voldsomt, siger Martin Bloch, der siden 2008 har kørt med et samlet underskud på 97 mio. kroner.
Betonbranchens porøse fundament
Cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg, ser samme billede. Bo Sandberg fremhæver flere punkter, som gør betonbranchen særlig følsom i forhold til resten af byggebranchen, som i disse dage oplever en pæn vækst.
– Betonbranchen er udfordret, fordi den er særlig investeringstung, fordi de placerer midlerne i materiale, siger Bo Sandberg fra Dansk Byggeri, der i samarbejde med Deloitte har udarbejdet en rapport, som underbygger hans udtalelse.
Rapporten viser, at for hver investeret krone i materiale tjener hele byggebranchen i gennemsnit 23 øre, hvorimod betonbranchen blot tjener 11 øre.
Ligesom resten af byggebranchen er betonvirksomhederne konjunkturfølsomme. Ifølge Martin Bloch fra Ambercon skrumpede deres ordrebøger med 60 procent som følge af finanskrisen, og én ulykke kommer sjældent alene.
– Betonpriserne faldt voldsomt. Alle betonvirksomheder var meget optaget af at få skaffet ordrer til deres fabrikker, så de ikke havde for meget ledig kapacitet. Det vil sige, at når udbuddet er større end efterspørgslen, så falder priserne, forklarer Martin Bloch, hvis bundlinje faldt med mere end 72 mio. kroner på to år.
Læs også: Dansk Erhverv: Det iranske marked har stort potentiale
Lys i horisonten
Dog er billedet ikke kulsort. Cheføkonomen i Dansk Byggeri, Bo Sandberg, aner få lysglimt i horisonten. Opskriften på betonbranchens optur er den samme som deres nedtur, nemlig efterspørgsel.
– Vi vil se en stille og rolig fremgang i boligbyggeriet, og det vil smitte af på betonbranchen, vurderer Bo Sandberg.
I Ambercon vil man stadig kæmpe videre.
– Jeg har ikke en dato på, hvornår vi i Ambercon giver plus, men det siger sig selv, at vi først er tilfredse, når vi har sorte tal på bundlinjen, siger Martin Bloch, direktør i Ambercon, hvis bundlinje trods alt voksede med 5 mio. kroner sidste år.