Dansk. Historie. Matematik. Fysik. Og nu e-sport. Et nyt fag har sneget sig ind blandt de klassiske fag på ungdomsuddannelserne. Flere danske skoler integrerer e-sport i undervisningen, og det er noget, som mange unge er begejstrede for.
– Dét at jeg får lov til at dyrke e-sport i min uddannelse, motiverer mig helt vildt. Jeg var egentlig ikke interesseret i at skulle uddanne mig mere. Jeg ville bare igang med mit lærepladsforløb og komme videre, fortæller 20-årige Charlie Dahm fra Roskilde.
Han er uddannet IT-supporter, men som så mange andre havde svært ved at få en læreplads bagefter. Derfor tog han et aktivt valg om at videreuddanne og dygtiggøre sig. Nu går han på Vejle Sportscollege, og det er der én særlig grund til: Her kan han dyrke e-sport og tage en erhvervsuddannelse. For ham er det noget helt specielt, fordi e-sporten påvirker hans holdning til de andre fag på en positiv måde.
– At komme på e-sportslinjen motiverer mig til også at ville det almindelige skolearbejde meget mere, end jeg ellers normalt ville. Jeg tager min motivation med ind i den almindelige undervisning, siger den studerende.
Læs også: Danske uddannelser satser på e-sport
Det er noget, som Thorkild Hanghøj, lektor og ph.d. i IT og Læringsdesign ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, genkender.
– Der er ingen tvivl om, at det er motiverende for elever at kunne videreføre deres store interesse ind i en uddannelsessammenhæng. Det gør det interessant for dem at tage en uddannelse på en helt anden måde.
Ifølge Thorkild Hanghøj oplever mange børn og unge i dag, at det er svært både at holde koncentrationen og motivationen, når de går i skole. Derfor er det oplagt, at der er flere ungdomsuddannelser, der begynder at tænke computer og e-sport ind i en uddannelsessammenhæng, fordi det er noget, der interesserer de unge. Det kan resultere i, at skolerne får flere elever, og flere elever er motiverede til at tage en uddannelse.
Fællesskabet betyder rigtig meget
På Vejle Sportscollege møder Charlie Dahms mange forskellige mennesker med samme interesse som ham. Folk, der interesserer sig for alt inden for spil, computere, teknikker og strategier. Her behøver han ikke være bange for at blive stemplet som én med en over-nørdet interesse. Her kan han dyrke sin private hobby i fællesskab med andre.
– Det fede er, at der er så mange samlet ét sted, som har den samme interesse. Da jeg gik på Teknisk Skole i Roskilde var vi kun fire, der spillede – her er vi 93 elever, der interesserer os for det samme. Vi kender alle sammen alle spillene, og vi ved alle sammen, hvor professionelt det er.
Læs mere: E-sport er ikke kun for nørder
Forløbet giver ham mange muligheder, som han ikke kan få på en hvilken som helst anden erhvervsuddannelse. Vigtigst af alt møder han mange mennesker med samme interesse som ham selv.
E-sport er kommet for at blive
I fremtiden synes Charlie Dahm, at det kunne være lidt sjovt at bruge hans uddannelse til at blive semiprofessionel e-sportsudøver. Men lige nu fokuserer han blot på at koncentrere sig om sit skoleforløb. Han er dog ikke et sekund i tvivl om, at e-sport snart bliver en langt mere integreret del af flere ungdomsuddannelser.
– Jeg synes, det er kanon fedt, at vi kan dyrke e-sport som en del af vores uddannelse. Det er fremtiden, og det er der ikke noget, der kan stoppe. E-sport vokser utrolig meget i forhold til andre sportsgrene. I USA er e-sport for eksempel blevet større end baseball og basketball.
Thorkild Hanghøj vurderer, at Charlie Dahm har ret i sine fremtidsspekulationer.
– Jeg tror, at vi kommer til at se meget mere til e-sport og computere på ungdomsuddannelserne. Både fordi det er noget, der interesserer mange unge, men også fordi der er mange muligheder for at tone og designe uddannelser på mange forskellige måder.
Læs mere: Dansk e-sport kan og vil selv