Cyklernes by. Sådan lokker de danske turistselskaber nye kunder til, når den næste rejse skal bestilles. Der er noget om snakken, for København er i 2017 blevet udpeget som den bedste by i verden for den tohjulede for andet år i træk.
Men det suser ikke derudaf på alle punkter. Problemet opstår særligt, når københavnerne skal stille cyklen ved stationen. Det fremgår af en ny evaluering fra kommunens Teknik- og Miljøforvaltning.
Læs også: Kampagne får unge til at køre med cykelhjelm
Dårlige p-forhold frustrerer studerende
Studerende Johanne Wainø stiller hver dag cyklen ved Københavns Hovedbanegård, da hun pendler til Roskilde Universitet. Hun oplever ofte, at stativerne er fyldte og kaosset totalt, når cyklen skal parkeres:
– Som regel er alle pladserne optaget. Derfor må jeg finde på en kreativ løsning. Nogle gange bliver cyklen stillet op ad en mur eller et andet sted uden for stregerne, siger Johanne Wainø og henviser til markeringslinjerne, der opridser båsene.
P-anlæg skal løse problemet ved Hovedbanegården
Københavns Kommune har i februar sat en optælling af cykler og parkeringspladser i gang. Man vil nemlig gerne danne sig et overblik over problemet, fortæller pressekonsulent fra Teknik- og Miljøforvaltningen, Rasmus Meldgaard.
Tidligere optællinger har anslået, at der kun er parkeringspladser til ca. en tiendedel af de københavnske cykler.
– Der er udarbejdet en plan for Københavns Hovedbanegård med forslag til bl.a. et anlæg i konstruktion, et anlæg over banegraven og optimering af forholdene i Reventlowsgade, siger Rasmus Meldgaard og fortæller, at finansieringen skal findes i budgettet for næste år.
Hollænderne har knækket cykelkoden
I Holland er de også kendt for deres cykelpassion. Evalueringen fra Københavns Kommune anslår også, at der er lige mange cykler ved stationen ved Utrecht og ved Nørreport. Forskellen er, at der er afsat 20.000 parkeringspladser til cyklister i Utrecht, hvorimod kun 2400 cyklister kan stille cyklen i stativ på Nørreport.
Læs også: Ødelagte censorer forsinker trafikken i Københavns Kommune
Ved stationen i Utrecht har man blandt andet udbygget en parkeringskælder. Her kan man stille sin cykel gratis i det første døgn. Derefter betaler man en afgift på ca. 10 kroner dagligt.
Utrecht-borger begejstret for ny løsning
Hollandske Esther Kamphuis studerer til daglig i Utrecht. Derfor parkerer hun ofte cyklen ved stationen. Hun er glad for den nye satsning.
– Det er en virkelig dejlig og nem løsning for mig. Klassiske stativer er ofte et rod, fordi der er for lidt plads. Før stillede folk bare cyklen, hvor det passede dem.
RUC-studerende Johanne Wainø synes, at det lyder som en god ide, selvom det ville tage lidt ekstra tid.
– Det er sikkert en vanesag. Det kunne i hvert fald være rart, hvis der var plads til min cykel uden, at jeg skulle bekymre mig, om den var væltet, når jeg kommer hjem fra studie, siger Johanne Wainø.
Rasmus Meldgaard fra Københavns Kommune fortæller desuden, at Købehavns Kommune ikke har lagt konkrete planer for betalingsparkering, som man har gjort i Holland.