Det svenske bedemandsfirma Fenix Begravning er ved at udvikle en chatbot, der kan sætte dig i kontakt med afdøde pårørende. Det skriver den svenske avis Dagen.
Chatbotten bygger på kunstig intelligens. Målet er at skabe et program, der kan efterligne døde menneskers talemåder og tankegang, så en sørgende kan få en oplevelse af at sludre med en død pårørende om simple emner, der er aftalt på forhånd.
Charlotte Runius, der er med til at udvikle den omtalte chatbot, mener, at projektet kan være med til at afhjælpe følelsen af ensomhed, man kan sidde tilbage med, når en slægtning eller nært bekendtskab er afgået ved døden, siger hun til Dagen.
Som at bringe den døde til live igen
Line Pedersen, der er sprogkonsulent og indehaver af virksomheden Ordkløveren.dk, har oplevet at have sorgen tæt på livet, da hendes far døde sidste år. Hun mener, ligesom Charlotte Runius, at chatbotten kan være et fantastisk supplement til at bearbejde sorg, fordi den kan give en følelse af at bringe den afdøde person en smule til live igen:
– Jeg ser chatbotten som en positiv ting. Det er et super supplement og en måde at få tænkt den afdøde person tilbage i sin raske tilstand igen. Altså bearbejdelse af sorg er jo en af de allersværeste ting for os danskere, så det giver nogle fantastiske muligheder.
Mulighederne med en sådan chatbot er altså, ifølge Line, mange. Hun ville selv benytte sig af chatbotten, hvis det var muligt i forbindelse med sin fars død. Den kan blandt andet give muligheden for at få opløftende ord og gode råd fra den afdøde:
– Det er interessant, hvis man selv kunne give input til chatbotten, inden man døde. Så det bliver et slags eftermæle, og så man som efterladt kunne skrive: ”Jeg er så alene uden dig”, og så kunne chatbotten måske svare tilbage: ”Det ved jeg godt, for det tænkte jeg meget over, mens jeg var i live, men jeg ved jo, at du er stærk.”
Jeg tænker, at det er meget individuelt. Der vil være nogle, for hvem det giver rigtig god mening, og der vil være nogle, for hvem det er for poppet eller for åndssvagt.
Jes Dige, psykolog
Chatbotten er blevet mødt af kritik fra branchedirektøren for Danske Bedemænd, skriver TV 2. Kritikken lyder blandt andet på, at den kan holde én i sorgen, så man får svært ved at komme videre i livet. Denne kritik er Line ikke enig i:
– Det tror jeg overhovedet ikke på. Det er bare et spørgsmål om, hvordan man konstruerer chatbotten, og hvilke input man selv er med til at give den. Det er klart, at hvis nogen er imod den, så lad være med at bruge den. Det er et tilbud, ligesom et bibliotek er et tilbud.
Sorgprocessen er individuel
Det at sørge er en individuel proces, og det er meget forskelligt fra person til person, hvordan man tackler at opleve sorg, siger Jes Dige, psykolog, der beskæftiger sig med børn og unge i sorg. Han mener derfor, at chatbotten vil dele vandene. For nogle vil det have en positiv effekt at være i stand til at chatte med afdøde, og for andre ikke:
– Jeg tænker, at det er meget individuelt. Der vil være nogle, for hvem det giver rigtig god mening, og der vil være nogle, for hvem det er for poppet eller for åndssvagt. Nogle vil nok synes, det er befriende.
Han ser dog en stor svaghed og problematik med chatbotten, fordi chatbotten ikke kan give kommunikation med eller en relation til et menneske, som han mener er vigtig i en sorgproces. Det er vigtigt, at der er nogen på den anden side, der kan tilpasse sig efter, hvad den sørgende har brug for:
– Det vi bruger meget (i arbejdet med børn og unge i sorg, red.) er at stille mange spørgsmål, og jeg tænker, at på en eller anden vis fungerer chatbotten på samme måde, men det er jo ikke en kommunikation med et menneske, der sidder i den anden ende. Det er jo med en computer, og når jeg siger det, kan jeg allerede mærke, at der er en svaghed i det. Det bliver fattigt, at man ikke kan dele de her ting med nogen, og at der ikke er nogen, der spørger ind til lige præcist det, man har brug for.
Sådan gjorde jeg: Idéen til denne artikel stammer fra den nye chatbot-teknologi, der blev præsenteret i en artikel fra den svenske avis Dagen, samt en undren over, hvad en person i sorg tænker om muligheden for at chatte med den afdøde. Jeg har været i kontakt med alle kilder via telefon.