Danske butikker gør klar til forbrugsfest.
Store kæder som Elgiganten og Salling Group forventer igen i år at øge salget ved den kommende Black Friday-weekend, fortæller de til NetAvisen.
Men hvorfor ender vi danskere ofte med at gå amok i rabatter og slagtilbud? Det er der særligt én god forklaring på, mener forsker i bæredygtigt forbrug ved Aarhus Universitet Susanne Pedersen.
– Danskere vil gerne spare penge. Hvis der er rabatter at hente, er vi villige til at bruge mange penge på et nyt tv, selvom det vi har, stadig har flere år tilbage i sig, forklarer hun.
Susanne Pedersens forklaring bliver bakket op af forsker i forbrugeradfærd og forbrugerpsykologi fra CBS, Alexander Josiassen. Men ud over, at de lave priser er der også en anden god grund til, at vi giver os selv ’carte blanche’ til at shoppe amok, mener han.
– Prisen har altid været og ér stadig meget vigtig for forbrugere. Men det er også blevet et socialt event at handle på Black Friday og socialt acceptabelt at gå på tilbudsjagt den dag, lyder det fra Alexander Josiassen.
Om Black Friday
- Black Friday er oprindeligt amerikansk. Den ligger altid fredagen efter Thanksgiving
- Dagen markerer starten på juleindkøbene i USA
- Navnet ’Black Friday’ kommer af detailhandlens virksomheder, der på dagen begyndte at gå fra negative, røde tal på bundlinjen, til et overskud ’in the black’
- Black Friday 2020 falder den 27. november
Men sparer vi egentlig penge?
Det er dog langt fra altid, at det kan betale sig at gå på tilbudsjagt. Tit køber vi danskere nemlig ting, vi ender med ikke at bruge, fortæller Alexander Josiassen.
– Mange mennesker elsker fornemmelsen af at have gjort en god handel. Så ’to blendere for 800 kr.’ ser ud som en god handel, hvis en blender koster 600 kr. Også selvom man måske ikke har noget at bruge to blendere til, siger han.
Og selvom de gule prisskilte sender et signal om store besparelser, er det ikke altid hele sandheden, fortæller Susanne Pedersen.
– Analyser viser, at produkter bliver sat op i tiden inde Black Friday for så at blive sat ned igen. Så ofte bliver vi snydt, når vi ser et stort, gult prismærke med ’spar 30%’.
Gode råd til tilbudsjagten
- Planlæg, hvad du vil købe inden
- Vær klar til ikke at købe noget, hvis du ikke finder det, du mangler
- Tag stilling til andet end bare prisen på produktet. Undersøg om det er bæredygtigt fremstillet og tag stilling til dets miljømæssige aftryk
- Hold dig fra at sætte et konkret beløb af. Det leder ofte til overforbrug
Kilder: Alexander Josiassen og Susanne Pedersen
‘Shoppe-opsparinger’ kan blive en dyr fornøjelse
Tit og ofte kan tilbudsjagten ende med at blive en dyr omgang for forbrugerne, advarer Alexander Josiassen.
Mange lægger nemlig penge til side op til Black Friday. Og selvom det er fornuftigt at lægge budgetter generelt, kan det ende med at få den modsatte effekt, når vi tager i butikkerne.
Læs også: Online juleshopping: Sådan undgår du at blive snydt
– Hvis en person uden et budget kommer til Black Friday udsalg og bare køber det, de har brug for, bliver det nok brugt derhjemme. Havde personen har sat 1000 kroner af og kun brugt halvdelen, så er risikoen for, at resten bliver brugt, større, end hvis man ikke havde et budget. Det er fordi, pengene allerede er afskrevet mentalt, siger Alexander Josiassen.
Sådan gjorde vi:
Til denne historie fandt jeg kilder ved at søge efter forskere fra de forskellige universiteter. Jeg ville gerne give artiklen en snert af forbrugerguide, hvilket resulterede i faktaboksen med råd til forbrugerne.