– Det irriterer mig ret meget. Jeg tænker, at det er et problem, som man godt kunne have forudset.
Sådan lyder det fra Simon Landler, som oftest stiger på den nye metroring ved Kongens Nytorv i København, når han skal til møde eller ses med venner. Han undrer sig over, at der stadigvæk ikke er dækning i metroen og sammenligner Københavns nye metroring med en bunker.
Ifølge Metroselskabet skulle der have været fuld internetdækning på det nye metrosystems samtlige 19 stationer her til efteråret. Indtil videre er der kun dækning mellem 4 stationer, nemlig mellem Marmorkirken og Orientkaj.
Dét frustrerer også metropassager Oskar Bruivik-Hansen, som tager metroen 10 til 15 gange om måneden fra sin lejlighed ved Nørrebros Runddel.
Læs også: Radio: Blind metroentusiast laver guide til Cityringen
– Jeg synes, at hvis det har været en plan, at der skulle være internet i hele Cityringen, så er der gået for lang tid nu, siger han.
Oskar Bruivik-Hansen tager metroen, når vejret er for dårligt til at cykle, så derfor så han gerne, at der kom internet dette efterår. Han synes også, at det er problematisk, at der ikke er internetdækning i metroen.
– Når jeg hører musik, så forsvinder musikken mellem stationerne, lyder det fra Oskar Bruivik-Hansen.
Også Simon Landler er frustreret, da den manglende dækning gør, at hans rejse bliver mere besværlig.
– Hvis jeg skal ud på en længere tur, og jeg skal vide, hvor jeg skal af, så kan jeg ikke bruge rejseplanen, fordi der ikke er dækning. Så bliver det lidt et gætværk, hvor jeg skal hoppe af.
Vanskeligere end man havde regnet med
Opsætningen af internettet i Cityringen har ifølge Metroselskabet været vanskeligere end forventet.
– Installationsarbejdet har vist sig vanskeligere end antaget, og coronapandemien har også påvirket fremdriften på dette arbejde. Derfor vil installationsarbejdet få mere plads i de kommende måneder, så passagererne på M3 og M4 også kan tilbydes mobilt netværk. Det mobile netværk vil blive rullet ud i etaper i løbet af de kommende måneder, siger Kåre Møller Madsen, pressekoordinator hos Metroselskabet, og understreger, at der knokles hårdt for at få sat internettet op.
Jacob Willer, direktøren hos Teleindustrien, siger, at efteråret snart er ovre, og arbejdet med at sikre dækning desværre endnu ikke afsluttet.
– Men arbejdet skrider fremad, og der er åbnet for signalet de steder, hvor udbygningen er færdiggjort. Der vil løbende blive åbnet for mobilsignalet i den kommende tid, efterhånden som arbejdet færdiggøres, siger han.
Læs også: For mange passagerer bruger metroens elevatorer
Jacob Willer understreger også, at coronapandemien har besværliggjort arbejdet, men siger, at en anden væsentlig årsag er, at internetudbyderne ikke kan opsætte internettet så længe, metroen er i drift.
En anden undrende metropassager, Sebastian Svendsen, som bruger metroen, når han skal på arbejde på et plejehjem, synes, at det det er for dårligt, at det har taget så lang tid.
– Metroselskabet har da helt sikkert gjort et meget ringe arbejde i at få løst det her. Jeg ved ikke hvorfor, det skal være så bøvlet, men det tager for lang tid, lyder kritikken.
Dog siger Sebastian Svendsen også, at han er begyndt at sætte pris på det manglende netværk og tilføjer:
– Jeg er begyndt at læse, når jeg er i metroen, fordi der ikke er andet at lave.
Sådan gjorde vi:
Journalisten undersøgte, hvad Metroselskabet tidligere har udtalt om netværket og fulgte op på det, selskabet tidligere har lovet. Vi har søgt kilder, som har meget erfaring med at rejse i metroringen, og så har jeg kontaktet teleindustrien, for at få yderligere kilder på historien.