Klokken er otte om morgenen og på cykelstien på Dronning Louises Bro i København er der hyggelig trængsel. Folk smiler og tager glædeligt i mod de poser med nybagt brød, som de frivillige fra Dansk Cyklist Forbund deler ud.
Cyklisme i regeringsgrundlaget
Cyklistforbundet er på gaden i anledning af kampagnen ”Vi cykler til arbejde 2012”, som er et samarbejde mellem forbundet og Københavns Kommune. Kampagnen skal motivere endnu flere til at tage cyklen til arbejde, men Dansk Cyklist Forbund efterlyser handlekraft fra regeringen
– Regeringen har specifikt skrevet cyklisme ind i regeringsgrundlaget, fordi de ønsker at fremme cyklismen, men vi venter stadigvæk, siger Frits Bredal, der er kommunikationschef for Cyklistforbundet.
Denne kritik lander imidlertid på et tørt sted hos regeringen. SF’s trafikordfører Anne Baastrup siger, at hun er i fuld gang med tiltag, der kan gøre det nemmere at være cyklist
– Vi har skaffet en milliard til bedre og billigere offentlig transport, og med dem vil vi også gerne forbedre forholdene for cyklister bl.a. ved de nye supercykelstier, bedre parkeringsforhold for cykler, og så vil jeg også gerne have mere plads i S-togene til cyklerne, siger Anne Baastrup.
I dag er det over 55 pct. af alle københavnere, der cykler på arbejde. Nye og bredere cykelstier, bl.a. på Dronning Louises Bro, har medvirket til at gøre cykelturen nemmere.
– Vi ved, at københavnerne cykler på jobbet, fordi det er nemmere og hurtigere end bilen. Dernæst kommer årsager som, at det er god motion samt godt for miljøet, siger Frits Bredal.
Venter på nye cykeltider
En af de frivillige på broen til morgen er Sara Pedersen på 26. Hun mener, at de brede cykelstier er med til at give en bedre cykelkultur i København
– Her er der god plads, og jeg kan se folk er glade og tager hensyn til hinanden, siger Sara før hun rækker den næste rødkindede cyklist en pose med brød.
Morgenbrødet glæder cyklisterne, men når den sidste krumme er spist, savner Dansk Cyklist Forbund stadig handling bag ordene fra regeringen
– De kommunale politikkere er meget lydhøre, men vi mangler vilje fra Folketinget. Der skal være flere og bredere cykelstier, som den her på Dronning Louises Bro, siger Frits Bredal.
Men Anne Baastrup fra SF er ikke enig i, at hun ikke lytter til Dansk Cyklist Forbund
– Det forstår jeg slet ikke. Jeg har jævnlig kontakt med Jens Loft (direktør for Dansk Cyklist Forbund red.) og opfatter samarbejdet med Dansk Cyklist Forbund som glimrende, siger trafikordføreren.
Supercykelsti skal få omegnskommunerne med
Ud over, at morgenens kampagne skal motivere folk til at tage cyklen på arbejde og være anledning til at råbe politikerne op, så skal den også sætte fokus på de lyse stunder for cyklisterne.
På lørdag indvies Danmarks første supercykelsti, der går fra Albertslund til Vesterport og er 17,5 km. lang. Cykelstien skal få endnu flere fra Københavns omegns kommuner til at tage cyklen. I dag er der 36 pct., og det tal kan stige med flere supercykelstier.
Opdateret kl. 13.40
Læs også: Radikale Venstre enig med cyklisterne: Vi har ikke gjort nok