– Der køres altså med over 60 kilometer i timen, og medaljerne bliver vundet og tabt med tiendele. Det siger jo sig selv, at aerodynamik er altafgørende, siger sportschef i Danmarks Cykel Union Lars Bonde.
Rytternes tøj bliver bogstaveligt talt gået efter i sømmene. I kampen for at reducere luftmodstanden vurderer man, ifølge Lars Bonde, forskellen på forskellige slags syninger i tøjet.
– I banecykling er teknologi og grej meget afgørende i forhold til fordelingen af topplaceringerne, lyder det fra Lars Bonde
Ved det seneste verdensmesterskab tilbage i februar måtte Danmark nøjes med sølv i 4000 meters holdforfølgelsesløb. I finalen kørte Australien sølle én procent hurtigere, men det var rigeligt til sejren.
Ifølge Lars Bonde har Australien både højteknologiske dragter og specielt fremstillede cykler, der er ”meget mere gennemførte end de danske”.
– Kan vi udligne forskellen på det materielle, så tror vi, at vores ryttere klarer resten, siger Lars Bonde
Rytterne på det her plan er meget veltrænede og ens, så det er klart at en lille ændring, der sparer rytterne kræfter, giver en stor fordel
Carsten Jeppesen, teknisk chef på Team Sky
Danmark skal på niveau med de bedste
DCU’s har en målsætning om, at de skal have udstyr på niveau med førende lande. I dag bruger cykelunionerne i Australien og Storbritannien millioner på udvikling af udstyr, og Lars Bonde kalder også selv målsætningen for meget ambitiøs.
– Vi er jo afhængige af, at der er nogle kommercielle partnere, der af hjerteblod vil samarbejde med os. For der er jo intet kommercielt salg i en special-ramme til banecykling, siger Lars Bonde
Læs også: Team Danmark vil hjælpe elitesporten i teknologisk kapløb
I sidste uge afholdte Team Danmark en konference i samarbejde med Aarhus Universitet. Arrangementet var det første i en strategi, der skal sikre samarbejde mellem sportsudøvere og erhvervsliv.
– Jeg forventer mig rigtig meget af den satsning. Bare konferencen, jeg var til i sidste uge, gav rigtig mange gode kontakter med folk, der kan hjælpe os med udvikling af udstyr, siger Lars Bonde.
Detaljen bliver mindre
– Rytterne på det her plan er meget veltrænede og ens. Så en lille ændring i udstyret, der sparer rytterne kræfter, kan give en afgørende fordel i forhold til konkurrenterne, siger Carsten Jeppesen. Han er teknisk chef på Team Sky og har deltaget i arbejdet med udvikling af udstyr på det britiske banelandshold.
Arbejdet med at finde de afgørende marginaler, som udstyret ofte kan give, er blevet sværere i takt med, at flere opruster arbejdet med udvikling af udstyr.
– De ting, der giver en fordel i konkurrencerne, bliver sværere og sværere at finde, giver mindre og koster meget mere, siger Carsten Jeppesen.
Det betyder ikke at arbejdet med at optimere udstyret stopper. Carsten Jeppesen arbejder lige nu på nye udstyr, der skal hjælpe til at Tema Sky og Chris Froome genvinder Tour de France til sommer.