Danske cyklister skal inspirere verden

 »Mange andre lande tror, det er umuligt at skabe en cykeltur, men vi har vist i Danmark, at det netop er muligt,« siger Andreas M. Dalsgaard, som har instrueret filmen ’The Human Scale’ . Dokumentarfilmen kan ses fra den 1. november i blandt andet Grand Teatret.

  

Dokumentarfilmen ’The Human Scale’ har til formål at inspirere andre lande til at hoppe på cyklen i stedet for at sætte sig ind i bilens varme sæder. København har været et stort forbillede.
 
 
Cykelstier kan hjælpe
Rammerne har en afgørende rolle, ifølge instruktør Andreas M. Dalsgaard.
 »For når man skaber rammerne, så opstår der en kultur. Det er der, at København er et forbillede, at man ligesom har været forgangsland for at vise, at de to ting hænger sammen,« forklarer han.
 
 
Aneh Christina Hajdu som er kommunikationschef hos Wonderful Copenhagen er enig og mener også, at det har en sammenhæng med, at vi i Danmark går meget op i at formindske C02 forbruget.  
»I Danmark har kommunerne arbejdet meget målrettet for at nedbringe C02. Derfor får vi for eksempel flere og flere cykelstier,« siger hun.
 
 
 
Positive billeder virker
Jane Widtfeldt Meged arbejder som forsker på Institut for Miljø, Samfund og Rummelig Forandring på Roskilde Universitet. Hun mener også, at rammerne for en by betyder meget for den cykelkultur, man har. Hun mener desuden, at dokumentarfilmen ’The Human Scale’, som bruger København som forbillede for andre lande, vil virke godt.
 
 
»Det handler også om at skabe et positivt image. For eksempel ved at bruge byer som har en god cykelkultur som forbillede, og så kan de sige: ’Vi vil gerne være sydens København’, så man bruger en slags metafor for at fremme de positive ting ved at cykle.«
 
 
Hun forklarer videre, at »vi også bliver påvirket af det, hvis vi får at vide, at vi har et caféliv, som de har det i Rom eller i Madrid«.
 
 
»Så føler man næsten, at man er dernede, især når solen skinner. Det med, at der klæbes noget positivt til en by, som cykling klæber sig til København, er med til at skabe nogle positive billeder til, hvad det vil sige at være cyklist i en by,« forklarer hun.
 
 
Aneh Christian Hajdu, som er kommunikationschef hos Wonderful Copenhagen, mener desuden, at den danske cykelkultur gør andre lande opmærksom på, at en cykelkultur godt kan fungere, men det er er også godt for Købehavns branding.
 
 
»Det er med til både at brande København og løfte vidensniveauet og medvirke til, at andre byer også bliver til cykelbyer,« siger hun.
 
 
En øjenåbner
Det er især lande som USA og Kina, der kan lære af den danske cykelkultur, fortæller Andreas M. Dalsgaard.
»Der er det en øjenåbner for dem at se, at det her kan man også gøre. Man behøver ikke at blive moderne, skabe vækst og et godt samfund ved at bygge det på biler, motorveje og en masse højhuse. Man kan godt finde andre løsninger,« forklarer han.
 
 
Ifølge ham er det ikke kun hensigtsmæssigt at cykle i forhold til det menneskelige plan, men også i forhold til miljøet.
»Vi står over for en masse forurenings- og energimæssige problemer i verden, hvor olien stiger og stiger i pris, og vi er nødt til at finde en måde at håndtere det her på. Vi er også nødt til at finde en måde at leve på i verden, uden brug af den energi vi bruger i dag,« afslutter han.
 
 
Dokumentarfilmen ’The Human Scale’ er baseret på arkitekten Jan Gehls visioner for byplanlægning.