Flere danske flyselskaber er på vej med en løsning, så du undgår kø i lufthavnen. I fremtiden kan du blot tjekke ind fra Facebook.
De sociale medier kan bruges til at arrangere fester, holde kontakten med
venner fra nær og fjern og dating. Nu skal man også kunne tjekke ind på sin
flyafgang fra Facebook.
Det amerikanske flyselskab Delta Airlines har nu gjort det muligt for
flypassagerer at tjekke ind på Facebook. Det er foreløbigt kun passagerer,
der flyver indenrigs i USA, der kan bruge tjenesten. Det er kun muligt at
tjekke ind 24 timer før afrejse.
Ud over at passagerer kan tjekke ind igennem flyselskabets Facebook-profil,
kan passagerer også tjekke detaljer om deres rejseinformationer og være
ajour med deres bonuspoint hos Delta Airlines.
Derudover kan passagerer også købe flybilletter igennem Delta Airlines
hjemmeside. Profilen har i skrivende stund 122.414 fans.
SAS og Norwegian følger trop
Det er ikke muligt endnu at tjekke ind til sin flyafgang hos hverken SAS
eller Norwegian. Men begge selskaber har planer om at indføre de forskellige
serviceydelser inden for den nærmeste fremtid.
»Vi arbejder på at gøre det muligt, for vores kunder at kunne at bruge vores
ydelser igennem Facebook,« siger Christian Kamhaug, der er chef for sociale
medier i SAS.
Han kan ikke sige noget præcist om, hvornår den nye Facebook-profil vil
komme på markedet, men »det vil nok ske inden for de næste par måneder, hvor
vi vil gøre alle vores tilbud på vores hjemmeside tilgængelig på Facebook,«
siger Christian Kamhaug
Ydelserne som SAS vil gøre tilgængelige er, at man skal kunne tjekke ind,
købe billetter, tjekke bonuspoint, melde sig til bonus og skrive en klage.
Åse Larsson, der er presse- og informationsansvarlig i Norwegian, er ikke
lige så langt i processen som SAS. De har ikke en klar model på tapetet, men
hun påpeger, at Facebook er et meget vigtigt medie for Norwegian.
»Sociale medier er en meget vigtig kanal for os, og vi ser på mulighederne i
fremtiden. Vi har ikke en konkret model klar endnu,« siger Åse Larsson.
Facebook over alt
Facebook er et meget succesfuldt medie i forhold at blive en stor del af folks
online liv. Det er Martin Sønderlev Christensen, der ph.d. i sociale medier
og er partner i konsulentfirmaet med ekspertise i sociale medier Social
Square, enig i.
»Facebook er det medie, der har haft størst succes med at skabe en digital
identitet. Det at man kan tjekke ind via sin Facebook vil kun gøre det
nemmere for den enkelte, der vil tjekke ind på sin flyrute. Det skaber også
en fordel for Facebook i forhold til at binde sine brugere tættere til en
pågældende Facebook-profil,« siger Martin Sønderlev Christensen.
Norwegian har over 100.000 fans på deres generelle Facebook-side og så er
der 43.000 fans på den finske udgave af profilen, forklarer Åse Larsson. I skrivende stund har SAS 66.521 fans på sin Facebook-profil.
Læs også:
Tjek ind på dit fly på Facebook
Kom med dine kommentarer herunder – tryk på "Add new comment".