Trods en stigende interesse på området gider danskerne ikke for alvor elcyklen. Det kan skyldes prisen og hastighedsbegrænsningen på cyklerne.
Svedeture, irriterende bakker og modvind på den 15 kilometer lange cykeltur mellem Kongelunden på Amager og Rigshospitalet er ikke længere noget problem – hvert fald ikke med en elcykel.
Alligevel holder danskerne fast i den klassiske to-hjuler, selvom markedet boomer i vores nabolande.
Noget tyder dog på, at danskerne er begyndt at interessere sig mere for elcykler end tidligere. Det resulterer dog ikke i flere solgte cykler, for danskerne gider stadig ikke investere i elcyklen.
»Elcykler er blevet meget udbredt, bl.a. i Holland og Tyskland, og er også begyndt at blive det i Danmark. Men det er ikke så udpræget, som man ser det i Holland,« siger direktør i Dansk Cyklist Forbund Jens Loft Rasmussen.
Han mener, at elcyklen gradvist vil vinde indpas, men at den ikke overtager markedet fra de klassiske cykler lige foreløbig.
Højere hastighed
Danskernes forbehold over for det elektriske alternativ kan skyldes en hastighedsbegrænsning på hjælpemotoren. Den slukker nemlig af sig selv ved hastigheder over 25 km/t.
»Det vil kun være, når der er modvind eller det går op ad bakke, at man vil få hjælp. Kunne man på sigt forestille sig, at man ville kunne få hjælp op til 30 km/t og få en kraftigere, lovlig motor på, så ville mange kunne se idéen i det over endnu længere afstande,« siger Henrik Thomsen, salgschef for Kildemoes Cykler.
Ifølge Henrik Thomsen er det stadig meget få elcykler, der bliver solgt.
»Det er noget, der nærmer sig fem procent af totalmarkedet, og det er måske kun på vej imod de fem procent,« siger han om salget af elcykler i Danmark.
Han mener, at der er plads til at salget kan fordobles, men heller ikke ret meget mere, hvis ikke hastighedsgrænsen sættes op.
Hos Rådet for Sikker Trafik ser man dog ingen grund til, at hastighedsbegrænsningen skulle hæves.
»Elcykler må i dag køre op til 25 km/t, og det er der ganske meget fornuft i. En lille knallert må køre 30,« siger Søren Ørsted Pedersen, der er pressekonsulent for Rådet for Sikker Trafik.
Rådet har endnu ikke lanceret en kampagne særligt rettet mod elcyklister, men man oplyser, at man er opmærksom på udviklingen.
Læs også: