Oprindeligt var der kun de fire sæsonkollektioner, forår, sommer, efterår og vinter. Teknologiens udvikling gør nu, at det er muligt at producere tøj på alle tidspunkter af året. Der kommer hele tiden nyt tøj ud i butikkerne. Modebranchen har ændret sig, og udbredelsen af de sociale medier er med til at ændre branchen yderligere. De fleste unge bruger de sociale medier, og dette har en stor betydning for, hvordan det danske modebillede ser ud i dag og i morgen.
-Der er slet ingen tvivl om, at unge kan påvirke modebranchens udbud. Vi taler om bloggere som influerer. Mange af dem er jo, eller har været, almindelige kunder, og de påvirker gennem deres tøjvalg deres følgere, siger Helle Christiansen, adjunkt på VIA Design
Læs også: Mode-bloggere spinder guld på deres aflagte tøj
Sociale medier har stor betydning
Flere tøjmærker og sælgere bruger de sociale medier til at vise og sælge deres tøj, hvilket har en positiv betydning for salget:
Der er mange parametre, der afgør, hvor høj efterspørgslen er på en kollektion. Bliver den leveret på det rigtige tidspunkt? Er farven rigtig? Har den fået meget mediedække?
– Vi har rigtig mange eksempler på, at de styles, som har fået en øget eksponering på de sociale medier i højere grad bliver efterspurgt, siger Annelene Overbye, som er brand marketing koordinator hos DK Companys.
Omtalen på de sociale medier påvirker altså, hvor godt det går med salget af de nye kollektioner. Samtidig kan kunderne påvirke, hvad der er i kollektionerne. Tøjproducenterne har altså ikke længere monopol på modens tendenser.
-Jeg tror, at de sociale medier har indflydelse både på forbrugernes adfærd og vores udbud af varer, da der bliver skabt nye trends som vi forsøger at inddrage i vores kollektioner, siger Lene Dyhr, som er Marketing Manager for ONLY.
Læs også: Virksomheder vinder loyale kunder via sociale medier
DE UNGES SHOPPEVANER:
– Over 40% kigger på tøj online eller i butikker en eller flere gange om ugen
– Mere end 1/3 køber en beklædningsdel hver anden uge og 1/8 køber hver uge
– Når de køber et stykke tøj, vil over 60% gå med det inden for en uge, og 1/5 vil gå med det samme dag
– Over halvdelen går med et nyt stykke tøj i max et år, og 25% kommer kun til at gå med det i max seks måneder
– 52% får sin modeinspiration fra de sociale medier
Kilde: Dansk Mode og Textil, på baggrund af en amerikansk rapport fra Kurt Salmon, konsulenthuset Accenture.
Ikke kun i Danmark
Det er ikke kun i den danske modebranche, at de sociale medier har større indflydelse. I en ny amerikansk rapport fra Kurt Salmon, der er en del af konsulenthuset Accenture, står der, at moden fremover har behov for at blive hurtigere, da den skal følge med de unges mentalitet. De unge forventer, at det de ser på de sociale medier kan købes.
-Mode til masserne kan ikke længere planlægges seks til tolv måneder ud. I stedet skal tendenser identificeres, design aftales, produktion implementeres og linjer klares til salg i en brøkdel af den tid, skriver Kurt Salmon i rapporten.
Det kommer an på mærket
Det er ikke alle tøjmærker, som laver tøj efter trendsene. Dette kan både skyldes, at de ikke har teknologien til at kunne producere tøjet hurtigt, og at nogle mærker stadig ser sig selv som trendsættere.
-Flere af vores tøjmærker laver en kollektion som først kommer ud i butikkerne efter tre måneder. Andre tøjmærker derimod er hurtigere til at få det tøj produceret som vores kunder efterspørger, siger Annelene Overbye, som er brand marketing koordinator hos DK Companys.