Der er udsigter til mindre skærmtid i lokal folkeskole

På Karlslunde Skole i Greve Kommune er forældrene glade for, at der nu er indført “mobilfri skole”. Kilde: Kumult

Undervisningsbøger eller iPads, matematikbøger eller MatematikFessor – det er en diskussion, der foregår på mange folkeskoler i disse år – ikke mindst på Karlslunde Skole.

Forældre og skolebestyrelse på Karlslunde Skole har nemlig længe ønsket mindre digital undervisning:

– Det er både eleverne, lærerne og forældrene, der efterspørger en højere grad af analog undervisning. Vi ønsker jo ikke, at vores børn skal sidde helt nede fra de små klasser og hele vejen op igennem skolen, og at alt foregår på en skærm. Vi vil gerne have, at de fysiske bøger kommer tilbage, siger Jørgen Sloth, der er skolebestyrelsesformand og far til to børn på Karlslunde Skole.

Siden folkeskolereformen fra 2014 er der blevet investeret massivt i folkeskolens digitalisering, også i Greve Kommune.

Marc Genning (V), medlem af Børn-, Unge- og Skoleudvalget samt Økonomiudvalget, mener ikke, at skolerne specifikt har råbt op om et ønske om flere fysiske bøger, men han er åben for, at kommunen fremover fokuserer mindre på det digitale.

– Vi kigger selvfølgelig på, om de skal gå mere tilbage til fysiske læringsmidler, hvis skolerne ser det som en udfordring, og at det giver en lavere kvalitet, at man anvender digitale læringsmidler, siger han. 

Skærmen kommer senere i skoletasken og farvel til smartphones

En del tyder på, at det allerede går den vej på Karlslunde Skole.

For et par år siden fik eleverne på skolen udleveret iPads allerede fra 0. klasse, men nu får eleverne først udleveret digitale enheder i 3. klasse.

Derudover har ledelsen fra dette skoleår indført “mobilfri skole” for alle skolens 411 elever, fortæller Rene Williams, der er rektor på Karlslunde Skole.

– Dem, der er mest i vildrede, er forældrene, fordi de ofte ser, at deres børn mistrives på grund af sociale medier. Det er et problem, vi sammen med forældrene skal hjælpe med at håndtere, og det er for eksempel derfor, vi har indført ”mobilfri skole”, siger han og fortæller, at forældrene bakker om ledelsens beslutning.

Digitalisering på Karlslunde skole:

  • Tidligere fik alle elever iPads fra 0. klasse, nu får de først tablets fra 3. klasse og opefter.
  • Skolens primære undervisningsmateriale er på digitale platforme som for eksempel Alinea og Gyldendal.
  • Platformene giver lærere og elever adgang til digitale undervisningsmaterialer, opgaver, videoer, og interaktive funktioner.
  • Fra skoleåret 2024/2025 har skolen indført “mobilfri skole”. Det betyder at alle elevernes mobiler bliver låst inde i et skab fra morgenstunden
  • Mobilerne er kun tilgængelige i forbindelse med relevant undervisning.

“Mere lejrbål, mere strand, sten og skov”

Spørger man skolelærerne, fylder digitaliseringen stadig meget i undervisningen. Det fortæller Kasper Damborg-Larsson, der er lærer og tillidsrepræsentant på Karlslunde Skole.

– Der er meget digitalisering. Alle elever fra 3. og 4. klasse (og opefter) har Chromebooks. Derudover er vores primære undervisningsmateriale digitale platforme (Alinea, Gyldendal og lignende), skriver han i en mail til NetAvisen.

Han fortæller, at samspillet mellem den digitale og analoge undervisning godt kan fungere, men at der også er problemer.

– De digitale platforme er ofte baseret på ensartede undervisningsmetoder. Derudover har eleverne svært ved at navigere effektivt og konstruktivt på en tablet, da internetadgangen frister med shopping, sociale medier og alt midt imellem, skriver han.

Marc Genning (V) fortæller, at politikerne har lænet sig op af regeringens retningslinjer for undervisning, herunder brug af digitale enheder. Derfor har man som en del af kommunens strategi for folkeskolerne valgt ikke at investere i nye, fysiske bøger.

Det digitale har en begrænset læringskapacitet. Vi har brug for meget mere end digitale læringsmidler.
Alexander Von Oettingen, doktor i pædagogik og rektor på University College Syd

Men følger kommunen fremadrettet regeringens retningslinjer, er der ligeledes udsigt til, at computere, iPads og telefoner vil komme til at fylde mindre på skolerne.

Alexander Von Oettingen, doktor i pædagogik og rektor ved University College Syd, er en del af det ekspertudvalg, der i øjeblikket samarbejder med regeringen om Fagfornyelsen – et initiativ, der skal give et kvalitetsløft i folkeskolerne.

– I Fagfornyelsen overvejer man blandt andet brugen af de digitale løsninger, og prøver at genintroducere nogle kendte elementer, som vi har måske har fortrængt. Det indebærer helt konkret mindre brug af iPads og et større fokus på bøger, men også mere savsmuld, mere lejrbål, mere strand, sten, skov og sådan noget, siger Von Oettingen.

Læs også: Flere penge skal forbedre folkeskolerne: »Fuldstændig uforståeligt, at man ikke har prioriteret børn og unge højere«

Sådan gjorde vi: Journalisten kontaktede Karlslunde Skole på baggrund af en tidligere sag vedrørende pengeindsamlinger til bøger til skolen. Journalisten blev herefter bekendt med problemstillingen vedrørende skolens digitalisering og rakte ud ud til Marc Genning (V), Alexander Von Oettingen og Kasper Damborg-Larsson, for at få nuanceret perspektiverne. Kasper Damborg-Larsson har udtalt sig via mail. Alle andre interviews er foretaget telefonisk. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.