De sidste 4 år har prisen på et kilo kaffe på den internationale råvarebørs været konstant faldende. Men det er ikke noget, forbrugerne har mærket noget til. Den store difference imellem købs- og salgspris, forsvinder nemlig undervejs på kaffens rejse fra producent til forbruger.
– Det kan lade sig gøre at bruge de her prissvingninger til at hæve sin avancen i både detailled og engrosleddet, og så gør man det. Det betyder, at vi betaler for meget for vores kaffe, siger chefkonsulent for Forbrugerrådet Martin Salamon
Men præcis hvem der nyder godt at den rekordlave pris på kaffebørsen vides ikke.
– Vi ved ikke helt præcist, hvordan det fordeler sig. Men da man lavede en analyse af brødpriserne her for nogle år siden, kunne vi se, at det er alle undervejs, der forsøger at tage sig noget ekstra, siger han.
– Det kan lade sig gøre at bruge de her prissvingninger til at hæve sin avancen i både detailled og engrosleddet, og så gør man det. Det betyder, at vi betaler for meget for vores kaffe
Martin Salamon, chefkonsulent og økonom for ForbrugerrådeIfølge
Jacob Andersen, direktør for CoffeeRoad, en organisation der fokuserer på handel og udvikling og har særligt fokus på kaffe, er området ikke særlig godt belyst. Men han mener selv, at have et kvalificeret bud på hvor pengene ender:
– Jeg tror, at dem der tjener på det her, det er de store brand companies, som ejer næsten alt den ristede og malede kaffe, der bliver solgt. Der er 5-6 firmaer, der sidder på ca. 70 % af det globale salg af malet kaffe. Nestlé er en af de største, siger han.
I Nestlé vil man ikke udtale sig om, hvorvidt de tjener på de lave kaffepriser på råvarebørsen, af principelle årsager.
Undgå mærkevarekaffe
Det er netop de velkendte kaffebrands, man som forbruger skal være på vagt overfor. Ifølge Martin Salamon falder prisen på mærkevarekaffe nemlig aldrig, og derfor skal forbrugeren gå ud og prøve nogle nye kaffer.
– Gå ud og prøve nogle andre kaffemærker. Mange bliver lavet på de samme ingredienser, så man kan nok finde noget, der smager lige sådan eller måske bedre. Drik noget god kaffe og spar nogle penge, lyder opfordringen fra ham.
I kaffekæden Baresso siger, den kommercielle direktør, Anders Wall, at grunden til at deres kaffepriser ikke er faldet, skyldes at de bruger højkvalitetskaffe. Ifølge ham er det nemlig primært den billige kaffe, der er påvirket af svingninger på råvarebørsen.
– Generelt kan man sige at jo bedre kvalitet, og jo dyrere du køber, jo mere fjerner du dig fra basiskursen. Jo billigere kaffe du køber, og måske også ringere kvalitet, jo tættere ligger den på børskurserne.