København karakteriserer sig selv som verdens førende cykelby, og derfor er de manglende bycykler hele sommeren et rigtig dårligt tegn, forklarer Lise Lyck, Centerleder for Tourims and Cultural Management på Copenhagen Busines School.
– En del turister, der kommer til København, er ikke vant til at cykle og de prøver det derfor af, når de har en cykel til rådighed – og den mulighed får de nu ikke. Så på den måde er det et dårligt signal, siger Lise Lyck.
Både Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen påpeger, at de ikke ser de manglende bycykler som et problem, da turisterne stadig har mulighed for at leje cykler, eksempelvis via hotellerne. Den forklaring er Lise Lyck ikke enig i. Hun forklarer, at det slet ikke har den samme effekt.
– Det at man kan få dem gratis, og de ser ens ud og de derved er en del af bybilledet, det er noget af det, der tæller meget. Det er noget, som bliver fotograferet og kommer ud i verden. At leje en cykel, det er ikke helt det samme, da det ikke har den samme billedlige værdi. Det bliver ikke på samme måde et symbol, siger Lise Lyck.
Hun forklarer, at det kommer til at betyde, at mange ikke kommer til at cykle, og at det er et problem, når København netop sælger sig selv som en cykelby.
– Når turisterne kommer tilbage, og ikke har nogle billeder, så vil de ikke komme tilbage og fortælle om cykelturisme og dermed ligger cykeldelen død for denne sæson. Og den skal så genopbygges og det tager altid ekstra tid, når noget har været ude af billedet og skal startes op igen, lyder det fra Lise Lyck.