Elbiler skal igen parkere gratis i København

Elbil
Københavns Kommune vil gøre det mere attraktivt at køre elbil
Foto: Dansk Elbil Alliance

Det skal være slut med en billet i ruden og angst for en bødehilsen for elbilsejere. Det mener et flertal af Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg, der igen vil gøre parkering for elbiler gratis.

Initiativet kræver en revidering af den vejlov, der i 2011 kendte ordningen ulovlig. En ny lov er nu undervejs i Folketinget.

Når den nye vejlov bliver vedtaget ved årsskiftet, vil vi igen gøre det gratis at parkere sin elbil i København. Det er jo en stor fordel for elbiler. Ikke alene vil der være parkeringspladser, det vil også være gratis at parkere. På den måde bliver det bare lettere at være bilist, hvis man har en elbil
Jakob Hougaard, medlem af Teknik og Miljøudvalget for Socialdemokraterne i Københavns Kommune.

 

– Når den nye vejlov bliver vedtaget ved årsskiftet, vil vi igen gøre det gratis at parkere sin elbil i København. Det er jo en stor fordel for elbiler. Ikke alene vil der være parkeringspladser, det vil også være gratis at parkere. På den måde bliver det bare lettere at være bilist, hvis man har en elbil, siger Jakob Hougaard, medlem af Teknik og Miljøudvalget for Socialdemokraterne.

Læs også: Ekspert: Frederiksberg skal stoppe parkeringspiveri

“Det er op ad bakke”

Der er i dag 226 parkeringspladser forbeholdt elbiler i København, og der skal være endnu flere, hvis salget af elbiler stiger, forklarer Jakob Hougaard, der erkender, at elbilernes popularitet er meget begrænset.

Kun 0,25 % af de indregistrerede biler i Københavns Kommune kører på el. Alligevel skal der gøres mere for elbilerne, lyder det fra socialdemokraten.

– Det er lidt op ad bakke, fordi elbilerne stadig har et dårligt renomme i forhold til rækkevidden. I marts måned var der indregistreret 400 elbiler og 160.000 benzin- og dieselbiler i København, og det er jo ikke en særlig stor andel. Men vi mener, at man skal lave en positiv særbehandling, for at få flere over i elbiler, siger Jakob Hougaard.

Ny teknologi skal løfte salg

  • Der er 226 parkeringspladser til elbiler i København
  • 0,25 % af biler i København kører på el
  • Det svarer til ca. 400 elbiler i København
  • Der er ca. 160.000 benzin- og dieselbiler
  • En BMW i3 koster fra 282.000 kr. i Danmark
  • I 2013 blev der solgt 647 elbiler i Danmark
  • I Norge blev der samme år solgt 7.882

Jakob Hougaard forudser, at nye elbiler og teknologi fra bl.a. BMW vil skyde elbilssalget i vejret. Han henviser til Tyskland og Norge, hvor BMW i3 har solgt rigtig godt:

– Der er blevet introduceret nogle nye elbiler på markedet, og her er den nye BMW i3 f.eks. blevet ganske populær i Tyskland og Norge. Det er en lille bil, der også er relativt billig. Derfor forventer vi, at antallet af elbiler vil stige, siger Jakob Hougaard.

Ikke overraskende bliver forslaget om gratis parkering positivt modtaget af Dansk Elbil Alliance, der kæmper for flere danske elbiler. Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, mener, man skal skele til Norge, hvor man er lykkedes med at gøre elbiler attraktive.

– I Norge sælger man flere elbiler om måneden, end vores samlede bestand og i sidste måned stod elbiler for 25 % af det samlede bilsalg i Norge. I Norge har man fjernet alle afgifter og moms, det er gratis at parkere i byerne, at benytte færgerne og elbilerne må køre i busbanerne for at komme hurtigere frem, siger hun.

Læs også: I vejsiden blomstrer blafferkulturen

Bilafgifter skal reformeres

Skal man for alvor kopiere Norge, skal det danske afgiftssystem ændres. Det favoriserer de helt små biler og gør konkurrencen svær for elbilerne, lyder det fra branchechefen.

– Elbilerne i Danmark betaler mere i moms, end de helt små biler betaler i registreringsafgift og moms tilsammen. Det er på trods af, at elbilerne er fritaget for afgifter og kun betaler moms, siger Lærke Flader.

I stedet skal biler beskattes på baggrund af forurening frem for pris, som tilfældet er i dag. Det favoriserer nemlig en mere beskidt bilpark, mener hun.

– Vi skal beskatte det vi vil af med, nemlig forurening. Det nuværende afgiftssystem betyder, at meget billige biler næsten ikke beskattes, men som forurener meget mere end f.eks. elbiler. Det skaber et forkert signal til markedet og forbrugeren, siger Lærke Flader.

Elbilerne er fritaget for afgift til og med 2015, men politikerne har endnu ikke besluttet, om ordningen skal forlænges. Der blev i 2013 solgt 647 elbiler på danske nummerplader, mens der i Norge blev solgt 7.882.

One Response to "Elbiler skal igen parkere gratis i København"