Ekstra Bladet opruster: Vi har ingen intentioner om at ændre bold.dk

Der venter et interessant samarbejde mellem Ekstra Bladet og bold.dk. Foto: Frederik Lorentzen

I fredags blev dansk sportsjournalistik ramt af lidt af en overraskelse, da Ekstra Bladet i en pressemeddelelse kunne løfte sløret for, at man var nået frem til en aftale om et køb af Danmarks største fodboldsite, bold.dk, med øjeblikkelig virkning. En investering man på mediets adresse på Rådhuspladsen er ganske glade for.

– Først og fremmest er vi supertilfredse med overtagelsen. Vi mener, at bold.dk skal være det sted man går hen og læser fodboldnyheder, og det har i min optik fortsat et sindssygt godt brand. Det er en af grundene til at vi har købt bold.dk, fortæller Michel Wikkelsø Davidsen, sportschef på Ekstra Bladet.

Om de deler samme begejstring på det anerkendte fodboldmedie, vil René Schrøder, chefredaktør på bold.dk, ikke kommentere. Han fortæller, at det stadig er for tidligt i processen, til at kunne udtale sig. I stedet fortæller administrerende direktør, Denis Møberg Larsen følgende i pressemeddelelsen:

– Ekstra Bladet kan sikre, at bold.dk kan tage de næste mange skridt videre, så bold.dk også i fremtiden vil være danskernes fodboldplatform nummer ét.

Hård medfart
Anderledes negativt så det dog ud allerede kort tid efter nyheden ramte de danske nyhedsmedier. Flere læsere udtrykte deres frygt for at deres fodboldfix i fremtiden vil blive gemt bag en betalingsmur.

– For at sige det lige ud, så var der rigtig mange negative tilbagemeldinger. Jeg tager det meget seriøst, når folk er bekymrede, men i min optik ønsker kritikerne sig for meget. Læserne ønsker ikke at betale for journalistik, men samtidig må vi heller ikke fodre vores artikler med rubrikker, der lokker folk ind og læser dem. Det er svært at imødekomme så vilde krav, siger Michel Wikkelsø Davidsen.

Det har dog ikke kun været på de sociale medier, at der har været noget at forholde sig til for tabloidmediet. Siden sommeren 2012 har man på Ekstra Bladet haft et samarbejde med et andet fodboldmedie, Tipsbladet, der i dag er en af de største konkurrenter til bold.dk. Selvom nyheden om den nu øgede konkurrence kunne give anledning til spekulationer, kom det dog ikke som et chok, for Tipsbladets ansvarshavende chefredaktør.

– Jeg ved ikke, om vi havde set den komme, men når nu det skete, så var det i hvert fald ikke overraskende. Det var ikke sådan at vi lige kunne forudse, at det blev her i april, men vi vidste jo godt, at interessen var der, fortæller Allan Olsen.

LÆS OGSÅ: Herlev Eagles kampklar efter nederlag i semifinale: Vi glæder os til at hente bronze hjem

Ingen revolution om hjørnet
– Set fra vores stol er Bold.dk og Tipsbladet jo konkurrenter, og de to kigger da måske lidt mod hinanden, men det er vigtigt at sige, at Tipsbladet slet ikke er ejet af Ekstra Bladet. Der er blot tale om en samarbejdsaftale, og jeg har kun hørt, at den fortsætter, hævder Michel Wikkelsø Davidsen.

Allan Olsen erklærer sig enig i konkurrencen, men han vurderer samtidig at man på Tipsbladet må se indad og se situationen på den længere bane.

– Selvfølgelig er bold.dk en konkurrent til os. Det skal vi ikke lægge skjul på, men om de nu bliver større eller mindre konkurrenter, fordi de nu er ejet af Ekstra Bladet, det er jo stort set umuligt at spå om. Ikke desto mindre er det jo en realitet, som vi må tage bestik af, og så må vi kigge på vores egen position. Det kan også være det åbner for andre muligheder for os. Nu må vi se, afslutter Allan Olsen.

Tilbage på Ekstra Bladet mener sportschefen fortsat, at det er for tidligt at spå om, hvad det nye ejerskab af bold.dk kommer til at få af betydning for det digitale udgangspunkt.

– Nu handler det om at finde ud af med bold.dk, hvordan vi kan bruge hinanden bedst muligt. Det er fortsat i sin spæde start, i forhold til at vi får kigget på, hvad er mulighederne. Vores ønske er ikke, at bold.dk skal blive det nye Ekstra Bladet. Det har vi ingen intentioner om. Folk skal være ligeså gode, som de altid har været, og så skal de måske endda blive endnu bedre, fortæller Michel Wikkelsø Davidsen afslutningsvist.

Sådan gjorde vi: Journalisten læste nyheden om overtagelsen og blev straks interesseret i at høre mere. Herefter kontaktede han både Ekstra Bladet og Tipsbladet telefonisk, mens kontakten med bold.dk blev etableret over mail.