Nye tal fra Københavns Kommune viser, at Inderhavnsbroen har sat ny cykelrekord. 265.700 gange måtte kommunens trafiktællere tælle til, da de ved den årlige cykeltælling skulle opgøre, hvor mange cyklister de havde registreret. Det tal slog hidtil alle tidligere optællinger, siden kommunen startede med at tælle og registrere cyklister på vejene i 1970.
Optællingen toppede kort efter broens åbning, hvor Københavns Kommune på én dag mellem klokken 07:00 og 19:00 kunne tælle over 14.000 cyklister. Det vil sige, at der kom 19 cyklister forbi i hvert minut i syv uafbrudte timer i træk.
– Det beviser, at når forholdene er til det, vil folk rigtig gerne cykle. Cyklingen er med til at fremme sundhed, så jo flere, som cykler, des bedre er det. Kommunen har været god til at prioritere cyklisterne og samtidigt lavet nogle bedre forhold for dem, siger Jette Gotsche, Landsformanden for Cyklistforbundet
Blandt de 14.000 talte cyklister var 22-årige Abdi Arnholtz, der til dagligt studerer på Copenhagen Business School og ofte bruger cyklen til at komme rundt i København.
– Jeg bor ved Refshaleøen, så den nye Inderhavnsbro gør, at jeg meget hurtigere kan komme ind til centrum. Jeg cykler over den dagligt for enten at komme i skole eller komme til byen, hvor jeg arbejder, siger Abdi Arnholtz.
Læs også: Brugen af bycykler er eksploderet
De nye gang- og cykelbroer får flere til at cykle
Udover Inderhavnsbroen, som flittigt bliver benyttet af de københavnske cyklister, er der også Bryggebroen, der forbinder Kalvebod Brygge med Islands Brygge på Amager. Ifølge tallene fra Københavns Kommune har Bryggebroen fået 12 procent flere op på cyklen – cyklister som ellers ikke ville have taget cyklen.
Landsformanden for Cyklistforbundet, Jette Gotsche, ser positivt på de nye tal og understreger også, at Københavns Kommune har gjort et godt stykke arbejde for cyklisterne.
– Det er vi rigtig glade for. Det beviser, at når forholdene er til det, vil folk rigtig gerne cykle. Cyklingen er med til at fremme sundhed, så jo flere, som cykler, des bedre er det. Kommunen har været god til at prioritere cyklisterne og samtidigt lavet nogle bedre forhold for dem, siger Jette Gotsche.
Læs også: Forsker: Alt for få cyklister melder uheld
Abdi Arnholtz kendte også til det med ikke at tage cyklen – før Inderhavnsbroen kom op. Der måtte han cykle over Christianshavn og Knippelsbro for at komme ind til Københavns centrum, og det holdte ham ofte fra at tage cyklen.
– Sidste år, da broen stadig var under bebyggelse, cyklede jeg sjælendt ind til byen. Jeg tog i stedet bus og metro, fordi det var hurtigere. Cykelturen blev lige én tand for lang, siger Abdi Arnholtz.
Der er sket en positiv ændring på over 35.000 cyklister, hvis man sammenholder alle tællinger i Københavns Kommune fra år 2015 til i år.