Fairtrade-mobil skal skabe bedre vilkår i mobilindustrien

Fairphone 2 er en fairtrade smartphone, der er lavet af bæredygtige materialer og under gode arbejdsforhold. Foto: Google

Du ejer højest sandsynligt en mobiltelefon, det gør 99% af danskerne i hvert fald, viser tal fra en undersøgelse lavet af YouGov. Måske holder du din mobil i hånden lige nu, eller også ligger den lunt og trygt i din lomme. Du tænker nok ikke over, hvor den kommer fra, hvilke materialer den er skabt af, eller hvilke hænder der har samlet den. Men de fleste mobiler er ikke kommet smertefrit til verden. De er født af krig, grådighed og forurenende materialer. Dette problem har et en hollandsk iværksættergruppe sat fokus på, og de har skabt en fairtrade mobil, kaldet Fairphone.

Jeg tror på den politiske forbruger i forhold til, at de kan starte kampagner og sætte pres på markedet, men værdikæder er komplekse, og det er umuligt for forbrugere at få overblik over dem.
Frank Piasecki Poulsen, instruktør til dokumentaren Blood in the Mobile 

A better phone is a phone made better
A better phone is a phone made better – skriver Fairphone på deres hjemmeside. Målet med mobilen er klart. Den skal holde længere, mineralerne skal komme fra konfliktfri zoner, og arbejderne skal have bedre forhold.

Flere dokumentarfilm har over tiden sat fokus på, hvor forfærdelig mobil- og elektronikindustrien er. I Death by Design fra 2016, viser filminstruktør Sue Willams, hvordan mobiler og andet elektronik er med til at svine verden til, og at mange mobiler produceres i Kina af unge mænd og kvinder, der arbejder under deprimerende og farlige vilkår.
Fairphone-Projektet startede i 2010, hvor en kampagne, som skulle skabe opmærksomhed omkring mineralerne, der bruges til mobiler, blev søsat. Her kom verdens første fairtrade-mobil så til verden. Nu er nummer to på vej og kampen for bedre arbejdsforhold, konfliktfri mineraler og et mere bæredygtigt design er stadig prioritet nummer ét i projektet.

Faktaboks:

Fairphones mål er at lave en mere bæredygtig mobil. dette gøres ved at sætte fokus på:

  • Fair materialer: Fairphone vil lave en positiv forandring i anskaffelsen af materialer til mobiler. De vil få en bedre forståelse for problemerne, der er i forbindelse med anskaffelsen af for eksempel mineralerne til mobilen, samt sætte fokus på at bruge genanvendelige materialer.
  • Langtidslevende design: Mobilen skal være nem at reparere, hvis man ved et uheld taber den, skal skærmen være nem at erstatte, så man ikke behøver at erstatte hele mobilen.
  • Gode arbejdsforhold: Fairphone er gået sammen med mange forskellige samarbejdspartnere for at skabe et innovativt program, som skal gøre arbejderne mere tilfredse og skal åbne kommunikationen mellem arbejdere og managers.

Kilde: Fairphone

God symbolsk handling
En anden dokumentar, der har mobilindustrien for øje, er Frank Piasecki Poulsens Blood in the Mobile fra 2009. Frank Piasecki Poulsen sætter fokus på konflikterne og krigene, som pengene fra mineralerne er med til at finansiere i blandt andet Afrikanske Congo.
Frank Piasecki Poulsen mødte den hollandske iværksættergruppe bag Fairphone til præmieren på Blood ind the Mobile i 2009. Han synes projektet var ambitiøst, og at ideen var god.

– Til at starte med smilede vi lidt af dem. Det var et meget ambitiøst projekt. For det første er det svært at finde konfliktfri mineraler, og det at skabe en mobil er også enormt svært. Overordnet har jeg kæmpe stor respekt for dem. Symbolsk, synes jeg, det er et ret fantastisk projekt.

Men projektet lykkedes, og nu har iværksætterne skabt en Fairphone 2. De har fundet en række konfliktfri mineraler, arbejder med bæredygtige og genanvendelige materialer og fokuserer på, at arbejderne, der laver mobilerne, har ordentlige vilkår.
Frank Piasecki Poulsen tilføjer dog:

– Mange taler om forbrugerens magt. Altså hvis man gerne vil have en økologisk verden, skal man bare købe økologisk. Jeg tror på den politiske forbruger i forhold til, at de kan starte kampagner og sætte pres på markedet, men værdikæder er komplekse, og det er umuligt for forbrugere at få overblik over dem.

-Selvfølgelig kan man købe økologisk, men så køber man en økologisk kiwi, som så er fløjet ind et andet sted fra, og hvad er meningen så? Det jeg mener er, at det er fint med den slags initiativer, men vi må bare konstatere at så længe, vi lader markedet reagerer, vil vi blive styret af de mest voldelige og grådige. Derfor synes jeg, at Fairphone er et fantastisk projekt symbolsk.

Læs også: Syriske flygtninge gør fattige libanesere endnu fattigere

En Fairtrade-mobil i Danmark?
Fairphone er ikke at finde i de danske butikker endnu, fordi firmaet bag stadig er meget lille og under udvikling, fortæller Fabian Hünhe, som er pressechef i Fairphone. De arbejder lige nu med fokus på en ny salgsmodel B2B-modellen, som for eksempel skal sætte fokus på salg til større forhandlere, så forbrugerne kan se mobilen i forretningerne, oplyser han i en mail til NetAvisen.

Pressechef hos Telia Rasmus Avnskjold har ikke hørt om Fairphone før, men han mener, at der kunne være et dansk markedet for mobilen.

-Jeg har ikke hørt om mobilen før, men jeg tror godt, at vi kunne finde på at føre mobilen her hos os. Vi har i forvejen et stort sortiment, og vi er ganske åbne for nye, ukendte modeller. Jeg tror også sagtens, at der kunne være et dansk marked for mobilen, for ligesom der er et marked for fairtrade kaffe, tror jeg også, der vil være ét for en fairtrade mobil. Måske ikke et stort marked, men der er helt klart et grønt segment, som kunne være interesseret.