– Vi er skide glade for, at Aarhus 2017 er her, lyder det fra Jesper Mardahl, som er leder af SPOT-partneren Promus.
Også hos Northside er der begejstring for det kommende kulturprojekt:
Fakta om Aarhus 2017:
- Byen er udnævnt af EU som europæisk kulturhovedstad i 2017
- Det er et kunst- og kulturprojekt
- Årets tema er RETHINK eller GENTÆNK
- Der sættes blandt andet fokus på byudvikling, erhvervsudvikling, turisme og internationale samarbejder
- København bar titlen i 1996
– Vi fokuserer meget på RETHINK-konceptet. Vi skal lave et spændende projekt, hvor vi tager vores bæredygtigheds-koncept over i kulturturismen og fokuserer blandt andet på det gode værtsskab, siger Sofia Rasmussen, Marketingsansvarlig for Northside.
Nye idéer
Northside-projektet sker i samarbejde med Aarhus Universitet og skal fokusere på, hvad festivalgængeren laver i Aarhus, når han eller hun ikke er til festival.
– Vi har en event, der er en festival i juni måned. I den periode foregår der en masse andre ting i byen, hvor det kan være svært for f.eks. små caféer at tænke sig ind i, hvordan de kan bidrage til en stor musikfestival, siger Sofia Rasmussen.
Det er ligesom, når du sender en raket til månen. Det er en eksplosiv oplevelse, men det skaber en hel masse sideeffekter.
Jesper Mardahl, Leder af Promus
En af festivalens idéer er et samarbejde med lokale restauranter om at tilbyde halv pris på en omgang brunch til festivalgængerne efter en lang nat med musik og et par øl.
Internationalt perspektiv
Begge festivaler vil gerne slå deres navn fast internationalt og arbejder på nye, spændende projekter, som både vil komme Aarhus og region Midtjylland til gode, men også gerne skulle ’brande’ hele Danmark i forbindelse med Aarhus 2017.
– Vi ser det som noget, der ikke bare skal komme by og region til gode, men sgu da hele landet, siger Jesper Mardahl.
– Det er ligesom, når du sender en raket til månen. Det er en eksplosiv oplevelse, men det skaber en hel masse sideeffekter. Der vil forhåbentlig blive et stort brag i 2017, men det vigtigste er, at man udvikler noget på kryds og på tværs, som også er bærende efter, siger Promus-lederen.
Læs også: Tag din smartphone med på festival
Han har en vision for Aarhus om, at byen skal blive det samme for musik, film og interactive, som København ifølge ham er for mode og gastronomi. Film og interactive er SPOT Festivals tilskud til musikfestivalen, hvor interactive skal stille spørgsmål som: ’Hvordan kan interaktive medieoplevelser designes og udvikles med nye målgrupper, nye branding muligheder og ny forretning for øje?’
Men selvom festivalerne er glade for 2017-projektet og arbejder med mange spændende ting, er musikken og festen stadig i højsædet.
– Vi vil bare gerne lave verdens bedste festival, siger Sofia Rasmussen fra Northside beskedent.
Til gavn for erhvervslivet
Kulturhovedstaden skriver på deres hjemmeside, at den modtager stor opbakning og støtte fra op imod 100 af de største virksomheder i Østjylland. De anslår samtidigt, at Kulturhovedstaden vil skabe 2200 jobs i den private sektor frem mod år 2017. Tallene kommer fra en undersøgelse foretaget af konsulentvirksomheden COWI.