Fugle skal hindre angst i Femern Bælt

Femern_507_537_InternalRender_RevA_040710
Fugle, flyvende i flok, skal hjælpe folk med klaustrofobi igennem den kommende Femern-tunnel.
Foto: Femern A/S

Grønne blade på træerne og lyden af den danske gråspurv på en flot og solrig sommerdag.

Det er den følelse, de danske og tyske billister skal sidde tilbage med, når de har passeret Femern Bælt og er kørt igennem den 18 kilometer lange tunnel. Det er i hvert fald visionen ifølge Femern A/S, der er ansvarlig for designet af tunnellen, som skal binde Lolland i Danmark sammen med den tyske ø Femern.

– Hvis man kører igennem en lang, grå og kedelig betontunnel, vil man føle, at det er uendeligt, og at man aldrig kommer ud. Derfor har vi arbejdet meget med at lave en bred, lys og imødekommende tunnel med et visuelt udtryk. Hvis man vil have folk til at slappe mere af, gælder det om, i løbet af tunnelforløbet, at opsætte billedlige delmål. Vi arbejder derfor blandt andet med billeder af trækkende fugle, som kan skiftes ud hen over året, siger kontraktansvarlig i Femern A/S Kim Smedegaard Andersen, som civilingeniør og ansvarlig for designet af tunnellen.

Bilister skal slappe af

Fuglebillederne skal være et symbol på fugleflugtslinjen, som er det populære navn på jernbane- og vejforbindelsen, der går fra Stockholm i Sverige, gennem Danmark og Tyskland og ned til Syditalien. Og verdens hidtil længste kombinerede bil- og togtunnel skal altså binde landene i fugleflugtslinjen sammen. Billederne skal være en del af en samlet kreativ og visuel oplevelse under køreturen, der blandt andet skal reducere følelsen af klaustrofobi og hindre angstanfald.

Hvis omgivelserne viser noget andet end en lang og mørk tunnel, som for eksempel illustrationer af fugle, tuner hjernen ikke ind på de klaustrofobiske tanker.
Mia Attle, formand for angstforeningen i Danmark

Indersiden af tunnellen skal også prydes med en farverig belysning, der skal være med til at gøre følelsen af den ti minutter lange tur kortere, siger Kim Smedegaard Andersen.

– Nogle folk kan være bekymrede for de lange tunneller. Derfor gælder det om at opstille en række delmål i løbet af tunnelforløbet, når man vil have bilisterne til at føle sig godt tilpas på hele turen gennem tunnellen. Vi har derfor arbejdet med, at man blandt andet med fuglebillederne på væggen skal have fornemmelsen af, at man skiftevis kører ind og ud af en tunnel. Og den følelse kan man godt skabe, selvom man under hele turen kører under vandet, siger Kim Smedegaard Andersen.

Tanker stikker af

Undersøgelser i Norge viser, at det er en psykologisk udfordring for mange bilister at køre igennem tunnellen under vand. Hver tredje lider nemlig i større eller mindre grad af frygt for tunneller.

Formanden for Angstforeningen, Mia Attle, er positivt stemt over for ideen. Visionen om at opsætte motiver med fugle vil hjælpe de mange med klaustrofobi, mener hun.

Video: Her vender norske bilister om i tunnel

– Hvis man har en fornemmelse af, at man kører i en lang og mørk tunnel, der bare fortsætter i intetheden, kan tankerne pludselig stikke af, og man kommer i tanke om, at man er under vand. Hjernen bliver mindet om, at det er farligt og unaturligt. Hvis omgivelserne viser noget andet end en lang og mørk tunnel, som for eksempel illustrationer af fugle, tuner hjernen ikke ind på de klaustrofobiske tanker, siger Mia Attle.

Den faste forbindelse under Femern Bælt skal bygges i to halvdele af to forskellige firmaer. De firmaer, der har lyst til at stå for konstruktionen af kyst-kyst forbindelsen, skal byde ind med tekniske og administrative bud på fredag.

Både den danske og tyske regering har underskrevet en statstraktat om gennemførelsen af tunnellen, og begge lande støtter op om projektet, som Femern A/S forventer at være færdig i 2021.