Gak og gøgl forfører kunder

Farverige balloner i massevis, røde løbere, flyers, udklædning og en mikserpult ved indgangen. Flere og flere butikker gør brug af sådanne festlige elementer for at trække kunderne inden for dørene, også selvom der ikke nødvendigvis er noget at fejre. Og det virker.
 
»Vi har fundet ud af, at noget så simpelt som balloner virker for os. De er med til at skabe opmærksomhed omkring forretningen, og de trækker rigtig mange kunder ind,« fortæller Mio Roswall, butikschef i Message på Støget i København. Sådan lyder meldingen fra flere forretninger på gaden.
 
 
Én på opleveren
Årsagen til den stigende anvendelse af fest og gimmicks i forretningerne er blandt andet, at det er meget oppe i tiden at skabe oplevelser overalt. For at bevare konkurrencedygtigheden skal butikkerne derfor hele tiden overraske og skille sig ud.
 
»Det er et led af en spektakularisering af indkøbsomgivelserne. Alt skal være en oplevelse,« forklarer Søren Askegaard, professor ved Marketing og Management på Syddansk Universitet.
 
Det stiller krav til årvågenhed hos forbrugerne, men Søren Askegaard har svært ved at se det som et problemet, da markedsføring er uundgåeligt i et forbrugssamfund.
 
»Markedsføring er i bund og grund forførelse, og hvis man absolut skal forføres så kan man da hellere gøre det på en sjov og festlig måde, som på en kedelig måde,« siger han.
 
 
Billige tricks taler til vores underbevidsthed
Det der sker, når man ser en æresport af balloner foran en forretning er, at underbevidstheden forbinder det festlige indslag med tilbud eller noget spektakulært, som man kan få noget ud af. Autopiloten sætter ind, og uden videre overvejelser, agerer man som forretningen har planlagt det.
 
»Vi har en hjerne, som fungerer ved at lave konstante genveje for os for at gøre tingene nemmere. I dette tilfælde har man en idé om, at når der er balloner og rød løber, så er der nok også et godt tilbud,« forklarer Pelle Guldborg Hansen.
 
Med simple midler som balloner og rød løber trykker butikkerne på nogle effektive knapper hos kunderne. Ikke nok med at vi styrer direkte ind i forretningerne, vi køber i langt de fleste tilfælde også noget, forklarer adfærdsfilosof, Pelle Guldborg Hansen.
 
»Når først man har ladet sig lokke af balloner og gøgl, så skal det helst også være vores tid værd. Derfor overbeviser vi os selv om, at have fundet et godt og uundværligt fund, også selvom det ikke er nødvendigvis er et godt tilbud,« lyder det fra Pelle Guldborg Hansen.
 
 
Udtryk for manipulation
Butikkernes mange kreative og festlige virkemidler er imidlertid også udtryk for manipulation med kunderne. Langt de færreste er nemlig opmærksomme på, at de agerer marionetter for salgsstrateger.
 
»Det er helt klart manipulation af kunderne. Men som med alle former for manipulation eller forførelse, så kan det lede til både noget og skidt. Det ved vi også alle sammen fra en god tur i byen – nogle gange bliver man glad for udfaldet, og andre gange slår man sig selv på panden bagefter«, siger Søren Askegaard.
 
 
Læs også: