Hvad ville du gøre, hvis du skulle sælge din seks år gamle Peugeot 206? Måske ville du starte med at bruge nogle timer på at finde papirerne frem på den og give den en ordentlig rengøring.
Så tage et par billeder af den med din smartphone, smide dem op på nettet sammen med en tekst, som måske nok er lidt inspireret af de andre annoncer, som du fandt, da du lige skulle tjekke, hvad andre tager for en bil af nogenlunde samme årgang og model. Du får en del mere eller mindre seriøse henvendelser, og en måneds tid senere er den solgt med et afslag i prisen på 5.000 kr.
Det var sådan, Julie Leerskov på 32 år gjorde, men med en enkelt undtagelse. Hun solgte ikke en brugt Peugeot 206, men sin ejerlejlighed på Vesterbro til godt halvanden million kroner.
– De 5.000 kroner var en principsag. Det var køber, der sagde, at han ikke ville købe noget til prisen af en jyde, tilføjer hun om det afslag, hun måtte give i prisen på sin lejlighed.
Der er nok ingen tvivl om, at antallet af selvsalg er steget, og jeg tror, at det i og for sig også kommer til at stige i fremtiden
Morten Skak, lektor og forsker i boligøkonomi ved Syddansk Universitet
Lejligheden var et forældrekøb, som Julie Leerskov i 12 år havde boet i, men med mand og barn var der blevet for klemt på de 61 m2.
– Vi havde så en ejendomsmægler oppe i min smadrede Vesterbro-lejlighed, men hans vurdering var urealistisk høj. Så vi gik på nettet og så, hvad nabolejligheden var handlet til, og hvad andre lejligheder i området var handlet til. Min far og jeg blev så enige om en pris, og jeg tog mig så af at sælge den selv over nettet, fortæller hun.
Interessen er voksende
Hvad er et selvsalg?
• I sin essens består et selvsalg af en annonceplads på nettet. Resten af boligsalget står man som udgangspunkt selv for.
• Det er således ens egen opgave at fremskaffe de nødvendige rapporter og oplysninger, fastlægge prisen, markedsføre boligen og holde fremvisninger og åbent hus.
• De fleste annonceudbydere tilbyder dog forskellige tilkøbsmuligheder, typisk professionel fotografering, målrettet annoncering eller advokatbistand.
• Alt afhængig af den sikkerhed og hjælp, man ønsker som selvsælger, kan et selvsalg koste op til 10.000-15.000 kr. Dertil kommer så den tid, man skal sætte af til at skaffe dokumenter, besvare henvendelser, holde fremvisninger osv.
At sælge sin egen bolig udenom en ejendomsmægler – det såkaldte selvsalg – er blevet hipt. Og det er for en bredere kreds end de advokattyper, der ikke instinktivt falder i søvn af bare at høre ord som ’tilstandsrapport’ og ’tinglysning’. I dag er man kun en internetadgang og et par klik fra at kunne sætte sin bolig til salg foran tusindvis af mulige købere.
Man skal ikke have opfundet den dybe tallerken for at kunne sælge en bolig. Det er jo gjort 2.000 milliarder gange før
Julie Leerskov, selvsælger
Gennem Robinhus og dba.dk har boligejere i flere år kunnet sælge deres bolig selv. I 2012 kom Klikhouse til, og i 2013 åbnede Boliga ligeledes for selvsalg.
– Der er nok ingen tvivl om, at antallet af selvsalg er steget, og jeg tror, at det i og for sig også kommer til at stige i fremtiden, konstaterer Morten Skak, der er forsker i boligøkonomi ved Syddansk Universitet.
Han påpeger dog, at selvsalg på landsplan stadig udgør en beskeden andel af alle bolighandler, og at der i praksis findes forskellige grader af et selvsalg alt efter, hvor meget hjælp en selvsælger tilkøber. Det kan eksempelvis være professionel fotografering af hjemmet eller bistand af en boligadvokat. Netop det vanskelige i at definere et selvsalg er en af forklaringerne på, at der ikke er nogen sikre, landsdækkende opgørelser over det samlede antal af selvsalg.
Et københavnerfænomen
Tal fra boligsiden Boliga har vist, at det især er københavnerne, der er langt fremme, hvad angår salg af bolig uden mægler. Mest udbredt er fænomenet på Nørrebro, hvor hver femte bolig til salg er uden mægler, mens Vesterbro og Nordvest følger lige efter med lidt mindre andele.
Læs også: Hver femte bolig på Nørrebro bliver sat til salg uden mægler
Det er ingen tilfældighed, at København er motor for udviklingen, men forklaringerne er flere.
For det første er der i øjeblikket så voldsom en efterspørgsel efter bolig i København, at ejendomsmægleren skal grave dybt i posen med gode argumenter for at finde begrundelsen for, at det pebrede salær er hans eller hendes markedsføring, kontakter eller køberkartotek værd.
For det andet er der mange andelsboliger, som er den boligtype, der oftest bliver solgt som selvsalg. Men en mere væsentlig forklaring, påpeger Morten Skak, er formentlig Københavns store andel af unge mennesker, i det her tilfælde mere specifikt gruppen af 25-40-årige, der bare er mere dus med nettet og dets muligheder.
De unge kan selv og vil selv
Den forklaring køber Marianne Levinsen, forskningschef i det private konsulentbureau Fremforsk, Center for Fremtidsforskning. Hun beskæftiger sig blandt andet med de unges adfærd, forbrug og holdninger, og centret er i øjeblikket i gang med en stor boliganalyse for Århus Kommune om de 25-40-åriges bosætningsvaner.
– De er unge, de kan selv, de kender alle de sociale medier, hvor de deler og får det solgt den vej rundt. De er meget mere vant til at sælge, udveksle og formidle via nettet og de sociale medier. De er ikke så meget i tvivl om, hvordan de skal gå til det, forklarer Marianne Levinsen.
Mit opslag blev delt overalt. Jeg tror, det blev delt omkring 100 gange, og det var bare, fordi jeg skrev en funny update med linket på
Julie Leerskov, selvsælger
Den nuværende gruppe af 25-40-årige er også døbt Generation Y, de digitalt indfødte børn af overflodssamfundet, der brugte Google og Wikipedia til at løse skoleopgaver i 8. klasse, og efterfølgende delte svarene med hinanden over MSN Messenger, mens der bimlede sms’er med blinkesmileys ind på Nokia-telefonen.
Børn af internettet
– Jeg er et internetbarn, siger Julie Leerskov, da hun forklarer, hvordan hun fik markedsført sin lejlighed.
– Jeg er 32 år og har været på internettet rigtig længe, og jeg ved godt, hvordan eksempelvis Facebook virker. Jeg ved godt, at man skal skrive noget sjovt, for at ens opslag bliver delt og sådan noget. Og mit opslag blev delt overalt. Jeg tror, det blev delt omkring 100 gange, og det var bare, fordi jeg skrev en funny update med linket på.
Læs også: »Stort set alt kan gå galt i et selvsalg«
Det er ifølge Marianne Levinsen de nuværende unges selvstændighed og hang til det online, som ejendomsmæglerne mærker til nu, ligesom eksempelvis pladebranchen og aviserne før dem.
– Også hos bankerne og på markedet for finansiering sker der noget med eksempelvis crowdfunding og alternativ funding. Det er samme aldersgruppe, der efterspørger den slags. De venter ikke på, at nogen kommer og gør det for dem, de gør det bare. Så de skal kridte skoene, de etablerede institutioner, siger forskningschefen. Eller med Julie Leerskovs ord:
– Man skal ikke have opfundet den dybe tallerken for at kunne sælge en bolig. Det er jo gjort 2.000 milliarder gange før. Og de der fotos af lejligheden. Jeg tog billederne med min iPhone, og så smed jeg dem gennem iPhoto på min Mac, og så gav jeg dem bare tre klik på den der ‘lys op’-knap, og så så det fint ud, siger hun.
3 Responses to "Generation ’kan selv – vil selv’ er kommet på boligmarkedet"