Siden første januar har danske kommuner kunnet skrue på hastighedsbegrænsningerne på landeveje, motortrafikveje og veje ved institutioner.
Det skyldes en ny bekendtgørelse fra transportministeriet, der skal øge både sikkerheden og fremkommeligheden på vejene.
Men billister, der drømmer om at kunne træde tungere på speederen, må væbne sig med tålmodighed. For indtil videre er hastigheden kun én retning, nemlig nedad.
Nye regler transportministeriet
- Kommunerne har mulighed for, at ændre fartgrænser på specifikke veje
- Fartgrænsen kan ændres helt ned til 30 km/t på veje ved institutionerne
- Fartgrænsen kan ændres op til 90 km/t på landeveje og motortrafikveje
- Ændringerne trådte i kraft 1. januar
Læs også: Nyt lovforslag vil gøre det lettere at sænke fartgrænserne i byerne
Trafikråd stoler på kommunernes dømmekraft
Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, kalder forslaget positivt og stoler på, at både Vejdirektoratet, kommunerne og politiet har en solid og professionel tilgang til fart.
– Det er jo de lokale kommuner og myndigheder som med hjælp fra politiet vurderer, hvorvidt grænserne kan hæves eller sænkes. Det har vi fuld tillid til, siger han.
Nogle steder vil man sænke farten til 40 km/t, men også helt ned til 30 km/t i enkelte tilfælde, forklarer Mogens Kjærgaard Møller.
Med håbet om at kunne øge farten på enkelte strækning, handler om den fremkommelighed, der kan skabes, forklarer Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse fra transportministeriet. Dog har ingen kommuner endnu hævet fartgrænsen. Mogens Kjærgaard Møller uddyber.
– Indtil videre har vi ikke set ændringer, hvor vejens hastighed er sat op. Jeg tror heller ikke, vi kommer til det i første omgang, siger han.
Læs også: Ørestad: Trafikforsker: Højere fartgrænser for campingvogne udfordrer trafiksikkerheden
»Vi ved jo, at fart dræber«
Mogens Kjærgaard Møller er dog skeptisk over for højere fartgrænser:
– Sættes den generelle hastighed op på vejene, kunne det jo være en problematik. Vi ved jo, at fart dræber.
Glid musen henover punkterne og se, hvor meget du skal køre for hurtigt i de forskellige zoner for at få en bøde og et klip i kortet.
Sådan gjorde vi: Vi ønskede at følge op på en pressemeddelelse fra Trafikministeriet fra december 2017, der fortalte om, at kommunerne pr. 1. januar 2018 havde mulighed for at ændre hastighederne på de kommunale veje. Kilden fra Rådet for Sikker Trafik er interviewet over telefon.