Med Guld og grønne skove i radioen og en veninde og kollega på passagersædet pendler Sofia Pitt Boserup til sit job i Hørsholm.
Men den tur bliver nu dyrere for hende at tage fremover, fordi Hørsholm Kommune ikke fornyer deres samarbejde med den samkørselsapp, NaboGo, som hun bruger.
På et møde i Klima- og Miljøudvalget d. 22. oktober, blev det nemlig besluttet, at samarbejdet ikke skulle forlænges med et år.
Sofia Pitt Boserup ærgrer sig over, at kommunens tilskud nu forsvinder.
– Jeg har været meget glad for tilskuddet. Turen burde jo koste 14,5 kroner, men den har kun kostet mig 4,5 kroner, siger hun, der til daglig arbejder som såkaldt Lead Communication & Culture Partner i firmaet Gubra.
Imens aftalen mellem kommunen og virksomheden stadig kørte, har brugere af Nabogo fået et tilskud fra Hørsholm Kommune, som gjorde turen billigere for både chaufføren og passageren.
Siden 2022, hvor samarbejdet startede, har der været 2.233 samkørsler med Nabogo i Hørsholm Kommune
Fakta om partnerskabet mellem Hørsholm Kommune og Nabogo
- Samarbejdet har foregået i 2022 og 2024
- Der var mulighed for at forlænge samarbejdet med et år
- Det ville koste kommunen 147.500 kroner. at forlænge aftalen med et år
- Siden 2022 har der været 2.233 samkørsler med Nabogo i Hørsholm Kommune
- Oktober 2024 var den mest samkørselsrige måned med 402
- Gennemsnitsturen har været på 15,34 km
- CO2-besparelser på 2.906 kg i 2024
Pendlervaner kalder på tålmodighed
Sofia Pitt Boserup pointerer, at hun er ked af Hørsholm Kommune dropper ordningen.
– Jeg tror, man skal være meget tålmodig. Hvis man vil arbejde med folks pendlervaner, så skal man have det lange lys på, og det synes jeg ikke, man har, når man opsiger kontrakten allerede efter to år, forklarer hun.
Nabogo har været noget, som Sofia Pitt Boserup har gjort sig brug af oftere tidligere, men i øjeblikket bruger hun det kun en gang om ugen.
Hun mener, det er vigtigt at bakke op om alternative løsninger som Nabogo, så flere kører sammen og alle ikke sidder én person i hver bil.
– Det er vigtigt, vi bruger Nabogo, så transportformen bliver synliggjort som et reelt alternativ. Jeg vil gerne være med til at vise vejen og bakke op om det her, siger hun.
Nabogo er aktiv i 40 kommuner, og det er bl.a. i de mindre urbane kommuner, hvor den offentlige transport er manglende, at der bliver nydt godt af appen, fremgår det af Nabogos hjemmeside.
Skulle ikke være en permanent offentlig løsning
Marcus Guldager (S), formand for Klima- og Miljøudvalget, fortæller, at de slet ikke har været utilfredse med deres samarbejde med Nabogo.
De havde indgået alliancen med Nabogo for at sætte gang i noget samkørsel, og det har fået mange mennesker til at gøre samkørsel til en vane.
– På et eller andet tidspunkt må man spørge, om det skal være en permanent offentlig opgave at subsidiere samkørsel, og det følte vi ikke, det skulle være, forklarer Marcus Guldager (S).
I starten af samarbejdet var der ikke særlig meget trafik, men særligt det sidste halve år er der kommet mange flere samkørsler siger Marcus Guldager (S).
Han forklarer videre, at det var udvalgets opfattelse, at mængden af samkørsler havde nået et vist niveau.
– Man kan sagtens have diskussionen, om man skulle have et år til. Det var min opfattelse, at vi havde givet samkørselsordningen en chance for at blive stablet på benene, og at det ikke kunne vare ved, lyder det fra Marcus Guldager (S).
Ingen planer om at genoptage arbejdet
Ifølge Marcus Guldager (S) smækker Hørsholm Kommune ikke med nogen dør, når de ikke fornyer aftalen med Nabogo, men han fremhæver også, at det ikke ligger i kortene, at samarbejdet bliver genoptaget.
– Den beslutning, vi har taget, er ikke tænkt til at være midlertidig. I udgangspunktet er der ikke nogen plan om at genoptage samarbejdet, selvom vi ikke smækker døren.
Sådan gjorde vi: Journalisten kom i kontakt med Sofia Pitt Boserup igennem en mailkorrespondance med Nabogo og fik et interview. Derefter kontaktede journalisten Marcus Guldager (S) og interviewede ham.