I sidste uge var det 15 år siden, Mozillas internetbrowser blev lanceret. Mozillas markedsandel steg støt fra år til år, og i deres storhedstid, brugte næsten halvdelen af alle internetbrugere den populære internetbrowser, men i 2009 knækkede kurven. Siden da er populariteten er faldet, og i dag sidder de på 28,5 procent af markedet, og andelen forventes at falde endnu mere.
– Det der gjorde, at Mozilla blev stor til at starte med var, at det var det eneste holdbare alternativ til Internet Explorer. Det gjorde, at de mere nørdede mennesker tog Mozillas Firefox til sig, og så voksede den stille og roligt, efterhånden som de anbefalede den til andre, siger Mikkel Winther, der er digital kommunikationsrådgiver hos Frontpage.
Læs også: Guide: Sådan udvider du din browser-oplevelse
Mikkel Winther forklarer, at det ofte er den måde, nyt software som fx internetbrowsere vinder brugere på. Og det er også sådan, Mozilla nu er blevet overhalet af Googles internetbrowser, Chrome.
– Hele Chrome-bølgen blev skabt ud fra det, som oprindeligt var bygget omkring Firefox, siger han.
Chromes succes startede nemlig også med, at en gruppe af inkarnerede internetbrugere tog den til sig efter lanceringen i slutningen af 2008. Det er nu den mest populære internetbrowser, og bruges af over halvdelen af alle internetbrugere.
Brugerfordeling på internetbrowsere, marts 2013
Chrome: 51,7 %
Mozilla: 28,5 %
Internet Explorer: 13,0 %
Safari: 4,1 %
Opera: 1,8 %
Kilde: w3schools.com
En anden grund til Chromes hurtige succes skyldes, at mange i forvejen brugte et eller flere af Googles produkter som fx Youtube eller Gmail. Derfor kom det naturligt for mange at skifte til Googles internetbrowser. Og det kommer til at betyder meget i fremtiden.
– Mange kommer til at vælge side via mobilen, siger Mikkel Winther. Bruger man Apple-, Windows- eller Google-telefoner eller tablets, fungerer det mere problemfrit, hvis man bruger den samme internetbrowser på sin computer.
Mozilla har tabt browser-krigen.
– Jeg tror, Mozillas dage er talte som dominerende browser, siger Mikkel Winther. Mozilla bruger nu kræfter på at udvikle et styresystem, Firefox OS, til smartphones og på den måde få en fod indenfor på markedet.
– Højst sandsynligt kan det få en form for ydre græsrodsbevægelse på det mere niche-præget segment, siger Mikkel Winther.
Med konkurrenter som Apple, Microsoft og Google, der sidder solidt på markedet i øjeblikket, bliver det svært for Mozilla at ramme mainstream-kunderne.