Det er måske ikke lige i provinsen, man regner med at finde fremtidens store it-genier, men det kan komme til at ændre sig nu. For tre måneder siden startede ZBC Ringsted den første Game design uddannelse på Sjælland, og grundet kæmpe succes åbner ZBC, som en del af deres Gaming College, endnu en Game design linje i Vordingborg. Her håber man at kunne motivere unge til at gennemføre uddannelsen ved at fokusere på deres passion og interesse for it og spil.
– Når vi har denne store gruppe af unge mennesker, der interesserer sig for dette og har en passion, jamen så lad os se, om vi ikke kan bruge det i deres uddannelse og forsøge at få dem gjort motiverede. Også videre i et erhvervsmæssigt perspektiv, siger rektor på ZBC i Vordingborg Ann Descroix
Læs også: E-sport i København: Over 2000 var mødt op
Game design uddannelsen er en almindelige teknisk studenteruddannelse, men med et fokus på de avancerede teknologier bag spildesign og programmering. Det betyder ikke, at de almindelige fag som matematik, fysik og engelsk er udskiftet med spille-timer, men at spildesign inddrages på tværs af undervisningen, og at man skal anvende sin viden om spildesign og programmering til at arbejde med eksempelvis engelske tekster eller matematiske opgaver.
Potentiale og mangel
Rektor på ZBC i Vordingborg Ann Descroix fortæller, at man har valgt at oprette denne linje, da man ved, at der er et kæmpe potentiale indenfor området med spildesign og programmering, og en stor mangel på folk, der er uddannet indenfor netop dette. Derudover peger hun på, at man er nødt til at revurdere undervisningen, hvis man vil fastholde den nye generation af studerende:
– Næste hold af studerende er altså født i 2000, og de er ikke blot født med en mobiltelefon i hånden, de er også født med internettet. Det er den måde, de tænker på, og det må vi tage højde for.
Rektor Ann Descroix.
Rektor på ZBC Ringsted Jan Mandrup Jacobsen fortæller, at man med uddannelsen har ramt både unge, der kommer direkte fra folkeskolen, men også dem, der måske har haft lidt svært ved at finde den rigtige vej.
– Jeg har en teori om, at der er nogle, der bruger denne Game design vinkel, til at få den gymnasieuddannelse, som de ikke er kommet i gang med før, siger han.
En spændende uddannelse
Hvis man spørger 19-årige Mikkel Skipper, der studerer Game design i Ringsted, er det nye tilbud, hvad han havde brug for, for at komme i gang med en uddannelse.
– Jeg har rykket lidt rundt imellem uddannelser, som jeg har haft lidt svært ved at gennemføre, fordi de ikke lige var interessante for mig, og ikke lige ramte de mål, som jeg har. Så fik jeg fortalt, at der var en Game design uddannelse, der startede op her efter sommer, og den søgte jeg selvfølgelig, for jeg har en drøm om at blive spildesigner. Det er det, jeg går efter.
Læs også: Skolebørn skal lære at programmere
Har tredoblet antallet af studerende
En af årsagerne til, at man har valgt at oprette endnu en Game design linje er den kæmpe succes, man har oplevet hos ZBC i Ringsted. Selvom uddannelsen er helt ny, viser tallene allerede en kæmpe interesse. I 2014 blev der optaget 35 elever på HTX 1.g, og i år er der optaget 118, hvor 86 studerer Game design. Linjen fylder alene hele tre klasser, og rektor i Ringsted Jan Mandrup Jacobsen peger på, at det er helt exceptionelt at kunne gå fra nul klasser til tre, på bare et år.
– Der har været en kæmpe interesse, og endda fra flere end vi havde plads til. Vi har ikke kunne optage alle dem, der har søgt. Vi har ramt et eller andet, som bare er helt rigtigt, siger Jan Mandrup Jacobsen.
Ann Descroix håber på, at succesen fra Ringsted kan fortsætte i Vordingborg.
– Vi kan endnu ikke vide, om det bliver en succes. Det har det været i Ringsted, men det kan vi ikke sige endnu. Hernede på Sydsjælland er vi jo ikke ligefrem en stærkt voksende befolkningsgruppe, så vi håber bare på, at vi kan få motiveret nogle unge mennesker, der synes, at dette er spændende. Vi tror rigtig meget på det.
Forskersamarbejde
Man vil ikke blot springe ud i den nye uddannelse med egne kompetencer, fortæller Ann Descroix. På trods af et allerede eksisterende korps af lærer med it-erfaring, vil man skulle efteruddanne lærerne.
Derudover kører hele uddannelsen i samarbejde med et forskerhold fra Institut for Arkitektur og Medieteknologi på Ålborg Universitet, der skal være med til at sørge for, at uddannelsen bliver fagligt velfunderet og komme med nye ideer.
Hos rektor Ann Descroix er målet med uddannelsen klar:
– Vi håber, at de tænker, at dette er noget de har lyst til at lave resten af deres liv. Vi håber, at de vil sige: Det her synes vi er spændende, og vi kan se perspektiverne i det, vi føler os klædt på til at gå videre til eksempelvis en ingeniør-uddannelse.
Der er mulighed for at søge ind på den nye uddannelse til februar 2016, og man ved endnu ikke, hvor mange klasser, der vil blive oprettet.