Det er især offentlige ansatte, der bliver udsat for mobning på internettet. Det skrev Netavisen i går. Kommunikationsrådgiver for Voksenmobning Nej Tak!, Abelone Glahn oplever, at det ofte er bor-gere, som de offentligt ansatte har haft kontakt med i deres arbejde, der hænger dem ud på internet-tet. Den mest effektive måde at forebygge mobning af offentligt ansatte på er at sige farvel til offer-rollen og tage fat i fagligheden på arbejdspladsen. Det kan være arbejdsforhold og de ansattes op-førsel. Det mener Lise Keller, der er projektleder for Arbejdsmiljøweb og faglig konsulent på et nyt inspirations materiale ”Kom volden i forkøbet”. Materialet er udarbejdet af Bar FOKA til offentlige kontoer og administrations arbejdspladser. Bar FOKA består af repræsentanter for arbejdsgivere og medarbejdere.
»Det er noget af det, vi har prøvet at lægge meget vægt på. Det handler jo ikke så meget om skyld, det handler om grunden til, at folk reagerer uhensigtsmæssigt nogle gange,« fortæller Lise Keller.
”Kom volden i forkøbet” udkom i september. Bar FOKA, der har udarbejdet materialet, har til opgave at støtte virksomheders indsats for et bedre arbejdsmiljø. Materialet beskæftiger sig både med forebyggelse og bearbejdning af vold og psykisk vold. Det er første gang Bar FOKA tager fat i mobning på internettet. Bar FOKA er et ud af 11 branchearbejdsmiljøråd, der tilsammen rådgiver om arbejdsmiljø i den offentlige sektor og finanssektoern på hjemmesiden Arbejdsmiljøweb.
Der skal være hænder nok
Når mobningen skal til livs, handler det om at se på arbejdspladsen som helhed, fortæller Lise Keller. Først og fremmest mener hun, at der skal gøres op med offerrollen.
»Det er vigtigt at få det koblet til fagligheden i arbejdet, så det ikke bliver noget med de onde borgere mod os gode medarbejdere. Så man gør op med at se det som en offer rolle,« forklarer hun.
At inddrage fagligheden betyder, at de ansatte skal arbejde under ordentlige arbejdsforhold, så de kan bevare professionalismen.
»Når man er sagsbehandler, skal man have mulighed for at lave godt sagsarbejde. Det kræver, at man ikke har alt for mange borgere. At man har nok hænder til at løfte opgaven,« siger Lise Keller.
Borgere skal behandles med respekt
Arbejdspres kan være en af de faktorer, der gør det svært for de ansatte at bevare fatningen i en situation med en ophidset borger, mener Lise Keller.
»Det er borgere, der har det svært og ikke altid ved, hvordan man skal opfører sig. Så er det enormt vigtigt, at man som ansat ved, hvordan man opfører sig. Men de kan selvfølgelig også have en dårlig dag og ikke altid være top professionelle,« fortæller hun.
I de situationer er det vigtigt, at de ansatte behandler borgerene med respekt.
»Det handler om, at man som borger faktisk bliver behandlet respektfuldt, selvom man er misbruger og ikke lugter særlig godt. At man bliver behandlet med respekt og får en god sagsbehandling, selvom man har været kendt af systemet i mange år. Det er noget af det mest forebyggende mod, at folk ikke reagerer uhensigtsmæssigt,” uddyber Lise Keller.
Løsningen er åbenhed
For at forhindre mobning af ansatte skal man sikre ordentlige arbejdsforhold på arbejdspladsen, at de ansatte opfører sig respektfuldt, og at man er åben omkring de udfordringer, man som ansat møder, mener Bar FOKA. I materialet går rådgivningen til arbejdspladserne derfor på, at »man skal snakke om: vi ved godt det er et anstrengende arbejde, vi ved godt man kan komme til at gå over stregen, at vi lige hjælper hinanden og at man aftaler nogle retningslinjer«.
Materialet skal ifølge Lise Keller ses som et opslagsværk med ideer til konkrete tiltag. Der indgår mange konkrete eksempler, fra fx banker og kommuner, hvis formål ifølge Lise Keller er, at »bran-cherne skal kunne genkende sig selv i det”.