Metrobyggeriet ved Københavns Hovedbanegård betyder, at masser af P-pladser i nærområdet nedlægges. Kommunen har ingen umiddelbar løsning
At køre i ring i Indre By i en forgæves jagt på en ledig parkeringsplads er formentlig en situation, de fleste, der har skullet parkere i tæt på hovedbanegården, har oplevet.
Og med det nye metrobyggeri ved hovedbanegården bliver det på ingen måde nemmere. Beboere og bilister må kigge langt efter en ledig P-plads, da der frem til 2017 vil blive endnu færre P-pladser i området.
»De parkeringspladser, der inddrages i anlægsperioden, søges ikke erstattet andre steder,« siger Jørgen Poulstrup, der er Københavns Kommunes projektkoordinator på Cityringen.
Beboer: Falliterklæring
Beboere med parkeringslicens kan søge om dispensation til at parkere andre steder i byen. Men det er ikke godt nok for 29-årige Martin Ekelund, der er en af de beboere, der hver dag er afhængige af at køre i bil til og fra sin bopæl.
Næsten samtlige parkeringspladser i hans nærområde ved Reventlowsgade bag Hovedbanegården bliver nedlagt.
»Jeg skal temmelig langt væk for at finde en plads, og det er ikke særlig fedt at skulle gå i mere end et kvarter til og fra min bil. Jeg har en lille søn, som jeg skal have med på armen,« siger han.
At kommunen ikke kan finde alternative løsninger i nærheden får hårde ord med på vejen fra Martin Ekelund.
»Jeg ser det som en falliterklæring, må jeg indrømme,« siger han.
FDM: Parkeringslicens er en lotteriseddel
Hos Forenede Danske Motorejere mener man også, at de manglende parkeringspladser rammer borgerne.
»Man får en masse vrede og irriterede borgere, der skal betale for det, vi kalder en lotteriseddel – nemlig en parkeringslicens, der giver dem ret til at parkere, hvis de ellers kan finde en plads,« siger Torben Kudsk, chefkonsulent for FDM.
Hos Center for Parkering oplyser man, at ansøgninger om dispensation til at parkere andre steder bliver behandlet ud fra en individuel vurdering.
»Der skal foretages en konkret vurdering af den indgriben, det måtte have for beboerne i det pågældende område,« siger Anders Møller, leder for Center for Parkering i Københavns Kommune.
Beboere med bil kan få dispensation til at bruge deres parkeringslicens andre steder end deres eget kvarter, hvis de henvender sig til Center for Parkering. Det kræver dog, at der er ledige pladser andre steder.
Intet håb forude
Hvis det står til kommunen, er der dog ikke umiddelbart så meget at gøre ved de manglende parkeringspladser.
»Der er kun så mange offentlige parkeringspladser på gadeplan til rådighed, og når vi inddrager noget af gaden til byggeplads, betyder det ikke, at vi kan finde nye, offentlige parkeringspladser andetsteds,« siger Jørgen Poulstrup.
Læs også:
Kort over det påvirkede område
Københavnere svindler for at undgå parkeringsafgiften