Politi om mobilsnak: Klip i kørekort vil ikke hjælpe

Woman talking on phone while driving
Den høje straf for mobilsnak bag rattet på 1500 kr. har ikke afholdt bilisterne i at gøre det. Faktisk er danskerne blevet endnu værre til at tjekke sms’er og svare på opkald, mens de kører.
Foto: Flickr

Bilister snakker stadig lystigt i mobilen, når de sidder bag rattet. Og det på trods af, at man i 2013 hævede bøden for håndholdt mobiltelefoni fra 500 til 1.500 kroner.

Sådan siger Henrik Johansen, politiassistent og vagthavende i færdselspolitiet i København. Alligevel tvivler han på, at endnu højere straffe vil hjælpe på udviklingen. Det viser erfaringen med den sidste skærpning.

– Vi håbede i starten rigtig meget på, at de høje straffe ville afholde folk fra at tale i telefonen, men der gik ikke særlig lang tid før folk vendte tilbage til de gamle vaner igen, siger han.

Klip i kørekortet hjælper ikke

Udtalelsen kommer på baggrund af, at Socialdemokratiet ifølge Søndagsavisen den 7. marts annoncerede, at man var klar på at stramme lovgivningen. Man vil se på, om det skal give et klip i kørekortet, når man bliver fanget i at snakke i telefonen under kørslen.

Læs også: Mobilsnak skal give klip i kørekortet (eksternt link)

Forslaget kommer efter at tal fra Rigspolitiet viste, at de årlige sigtelser for håndholdt telefoni er steget med 750 procent i løbet af de sidste tolv år. Fra 6.331 sigtelser om året i 2001 er tallet nemlig steget til 48.044 sigtelser i 2013.

Men Henrik Johansen tvivler altså på den afskrækkende virkning af hårdere straffe, og han får medhold af færdselsafdelingslederen for Midt- og Vestsjællands Politi, Peter Stryhn.

Om mobilsnak bag rattet:Fra januar 2013 hævede man straffen for håndholdt mobiltelefoni med 1000 kr. Nu koster det bilisten 1.500 kr. at besvare et opkald eller tjekke sms’er, mens han kører.Tal fra Rådet for Sikker Trafik viser, at 46 % af danskerne indrømmer, at de har været tætte på at være i en ulykke, fordi de var uopmærksomme.

I uge 11 udførte politiet en landsdækkende sikkerhedssele- og mobilkontrol. Af i alt 7.198 stoppede bilister, blev 799 sigtet for håndholdt mobiltelefon.

Han mener nemlig heller ikke, at strammere lovgivning vil have en effekt på bilisternes adfærd. Og det på trods af hans overbevisning om, at tendensen for mobilsnak er stigende, og han kun ser, at udfordringen vil blive større.

– For den yngre generation er født og opvokset med mobiltelefonen, og den er så stor en del af deres dagligdag, at mange af tingene nærmest foregår per refleks, siger han.

Holdningsændring sker kun langsomt

Samtidigt understreger han dog, at det er svært at straffe sig ud af en så inkorporeret vane som det at tjekke sin telefon. Det handler nemlig om at bearbejde og ændre holdningen blandt befolkningen, og sådan noget sker kun gradvist.

– Det er den gentagne påmindelse om, at folk skal være opmærksomme, der gør forskellen, siger han.

Og derfor er kampagner den strategi, som fortsat virker bedst, selvom det er den langsomste.

Læs også: Ekspert: Rutinerede bilister er fartblinde

Søren Troels Berg, specialkonsulent fra Rådet for Sikker Trafik, fortæller, at man er begyndt at få øjnene op for, hvor farligt uopmærksomhed i bilen helt generelt er.

– I en tredjedel af alle ulykker kan man se, at der formodentligt er sket et eller andet i bilen, der var medvirkende til at ulykken skete, siger han. Derfor har de i de sidste tre år haft øget fokus på uopmærksomme trafikanter.

Men han slår fast, at det kommer til at være en langvarig proces at ændre folks holdning.

– Det tog os 40 år at ændre folks syn på spirituskørsel. Så vi har ikke nogen forventning om, at hvis vi laver en kampagne i tre uger, hvor vi udsender nogle tv-spots, så laver vi samfundet om fra den ene dag til den anden, siger han.