Kan computerspil på SMS gøre unge sundere? Det skal et nyt forskningsprojekt, som Statens Serum Institut (SSI) har sat i gang, se nærmere på.
”Sund med SMS” er en ny undersøgelse, der er en del af et forskningsprojekt, som hedder Bedre sundhed i generationer (BSIG) og inddrager 6.000 14-15 årige drenge og piger.
– Formålet er at undersøge, om viden, givet i en indpakning af quizzer, via det mest udbredte kommunikationsmedie SMS, tilsat et element af gamification kan påvirke unges kost- og motionsvaner, siger professor og læge Sjurdur F. Olsen fra Statens Serum Institut.
Læs også: Nu kan du få velsignelsen på SMS
Undersøgelsen inddrager også det sociale medie Instagram, men tager udgangspunkt i de SMS’er som deltagerne dagligt modtager.
– I udgangspunkt har vi valgt kommunikation via mobiltelefon, i og med dette er det mest udbredte medie blandt unge, og en sikker vej at nå dem, siger Sjurdur F. Olsen.
Nogle af SMS’erne som de unge modtager indeholder blandt andet quizzer. Et eksempel på sådan en SMS kunne være:
– Hej. Nu tager vi fat på en af de helt store fødevaregrupper, din kost skal bestå af; FRUGT & GRØNT. Hvor mange gram frugt/grønt skal du spise om dagen? A) 400 g af hver B) 300 g i alt C) 600 g i alt. Svar A, B eller C.
Svarer man rigtigt kommer der en ny SMS. I dette tilfælde er det rigtige svar C, hvilket vil medføre dette svar:
– Lige præcis! Og halvdelen skal gerne være grøntsager. Prøv at vælge de grove grøntsager såsom broccoli, hvidkål og selleri! Grøntsager inddeles i to kategorier, hvilke? A) Lækre og ulækre B) Fine og grove C) Bløde og hårde
Og sådan fortsætter SMS-quizzerne.
Inden undersøgelsen gik i gang, har deltagerne udfyldt BSIG’s standard kostspørgeskema, som vil blive brugt til at sammenligne forskningsresultaterne.
– Et helt til et halvt år efter, at de unge har gennemført SMS-forløbet, håber vi at kunne måle en ændring i deres kost- og motionsvaner. Hvis det viser sig, at SMS’erne faktisk har en effekt, er det vigtig viden. Det betyder, at SMS’er og sociale medier måske også kan benyttes i andre sundhedskampagner og dette område – digital sundhedsfremme – er et område, vi ønsker at vide mere om, siger Sjurdur F. Olsen.
Tænker mere over sundhed
14-årige folkeskoleelev Maja Goltermann fra Smørum er en af de piger, som deltager i “Sund med SMS.” Hun syntes, det er hyggeligt, når SMS’erne kommer, fordi de får hende til at overveje, hvad hun ved om sundhed.
– Jeg prøver at følge de råd, som SMS’erne kommer med, så godt jeg kan, så man kan godt sige, at jeg er begyndt at leve sundere, efter at jeg har fået dem. Jeg er i hvert fald begyndt at tænke lidt mere over det, også hvad jeg spiser, siger Maja Goltermann.
Nogle gange deler hun også SMS’erne med sine venner og veninder for at se, hvad de svarer til de forskellige quizzer og spørgsmål.
SMS’er er ikke nok
Indehaver og redaktør på Motion-online Morten Zacho kan ikke afvise, at forsøget vil få en gavnlig effekt på de unges kostvaner, men han understreger, at der skal mere end blot en SMS-tjeneste til for at ændre dette.
– Jeg er ikke i tvivl om, at det at inddrage sociale medier kan være vejen til at få fat i de unge. Men det med at få en daglig SMS, tror jeg de bliver trætte af. Det skal være mere kreativt tænkt. Det skal være nogle mere visuelt orienterede medier, hvor man inddrager interaktionen mellem de unge, såsom Snapchat, Facebook osv, siger Morten Zacho.