Sommertid resulterede i sen avislevering

Landets avisbude havde ekstra travlt i nat. På grund af skiftet til sommertid havde de en time mindre end sædvanligt til at få alle aviser afleveret.

Landets avisbude havde ekstra travlt i nat. På grund af skiftet til sommertid havde de en time mindre end sædvanligt til at få alle aviser afleveret.

 
For mange er den perfekte søndag morgen forbundet med lystig læsning i dagens avis. Men netop i dag oplevede mange formentlig, at avisen ikke dumpede ind af brevsprækken på samme tid, som den plejer.

Avisernes leveres nemlig fra trykkeriet til landets distributører efter vintertid, mens omdelingen skal ske efter sommertid.

Det betyder i praksis, at avisbudene har en time mindre at levere aviser i.

Det oplevede Bjarne Jensen, der har været bud i 15 år.

»I nat gik det hurtigere end sædvanligt. Jeg havde en fire timers vagt og skulle køre 130 kilometer. Og selvom jeg kørte alt for stærkt, fik mit sidste stop først aviserne tre kvarter senere end de plejer,« siger Bjarne Jensen, der er bud i Dansk Avis Omdeling, som omdeler aviser til det meste af Jylland.

Bjarne Jensen mener, at problemet er journalisternes og trykkeriernes snarere end budenes.

»Havde journalisterne startet en time før, så kunne trykkerne også gå i gang en time tidligere. Og i sidste ende kunne vi få aviserne ud til tiden,« siger Bjarne Jensen, der dog ikke tror på, at det sker lige foreløbigt.

Forberedt på kortere arbejdsdag

Kristian Roland direktionsdirektør i Dansk Avis Omdeling er selvfølgelig bekendt med problemstillingen. Han havde derfor taget sine forholdsregler.

»Vi modtager som regel vores aviser lige inden midnat, og har så det meste af natten til at bringe ud i. I nat er jo imidlertid altid speciel, og hvert år i tiden op til informerer vi derfor alle om, at vi har en time mindre at gøre godt med,« siger Kristian Roland.

Distributøren har også indgået en særaftale med landets bladhuse og med selskabets kunder i øvrigt.

»I den udstrækning, at vi ikke er færdige, så har vi faktisk mulighed for at forsinke aviserne op til 60 minutter med bladhusenes accept. Men det prøver vi selvfølgelig så vidt muligt at undgå,« siger Kristian Roland.

Dansk Avis Omdeling lægger stor vægt på, at kunderne skal kunne få at vide, hvis deres aviser ikke når frem i tide. Og det kan ske på forskellige måder.

»Vi har et system, hvor vi kan lægge forsinkelser ind, og de systemer har bladhusenes kundecentre adgang til. Så når en abonnent ringer og klager over, at avisen ikke er kommet, så kan kundecentrene se, at den pågældende adressat er forsinket x antal minutter, og det kan de så informere kunden om,« siger Kristian Roland.


Ingen læserstorm på Politiken

Som abonnent på en avis kan du også på egen hånd, via nettet, få information om, hvorfor din avis ikke er kommet.

»Bladhusenes abonnenter kan også henvende sig elektronisk. Hvis avisen ikke er kommet, kan man skrive sin adresse til bladhusenes kundecenter, som så informerer om, at avisen er forsinket med så og så mange minutter,« fortæller direktionsdirektøren.

Hos Politikens kundecenter har man i dag ikke oplevet mange flere henvendelser end sædvanligt.

Læs også:

Sommertid er MC-tid
Nogle hader bare sommertid